Így tanulunk mi!

Digitális tanulás, home office –  mókásan, vizuálisan!

2020-03-16. A  nap, amikortól teljesen átalakult a napi rutinunk. Munkában és otthon, gyereknek és felnőttnek. Nem tudjuk meddig tart, azt tudjuk, hogy mint minden változást gyorsan és tudatosan kell lereagálni.  Fontos, hogy ne stresszeljünk, ne maradjunk le..például a suliban, ahol a tanítás átmenet nélkül folytatódik. Online, új szabályokkal, új kommunikációval, de az eddigi elvárások mentén: Haladni kell a napi tananyaggal, el kell készüljön a házi, időben meg kell érkezzen beadandó.  Szülőként home office-ban dolgozunk: webmeetingen egyeztetünk, online oktatunk, konzultálunk és mentorálunk, amire épp szükség van. És gyereket tanítunk, pontosabban tanulunk tanítani:-)

Ahhoz, hogy mindenki haladjon a feladataival, a háztartás is működjön és elkerüljük a „majd később megcsinálom”, „ma pihejünk”, „nincs kedvem” stb. nyafogásokat  (és az ebből kibontakozó vitákat) szülőként új szabályokat kellett felállítani. Szabályokat, amilyek a normál hétköznapokat is működtetik.

  • Suli van, csak térben máshol.
  • Órák vannak, szünetek és nap végén szabad program.
  • Napirend van, heti menüvel, reggeli és esti megbeszéléssel, a nap értékelésével.
  • És sokkal több közös idő!

Tegnap eltelt az első online iskolahét, a rendszer remekül vizsgázott. Szülő, gyerek és tanító néni is elégedett, többen kérdezték hogy csináljuk.

Kanban tábla

Hát kezdjük akkor az elején: Folyamatfejlesztőként,  vállalati környezetben sok vizuális eszközt használunk a feladatok megjelenítésére, nyomonkövetésére. Egyszerűsége miatt egyik kedvencünk a Kanban tábla. (a Kanban szó a japán nyelvből jön, jelentése kártya, jel. A kanban módszertant a Toyota fejlesztette ki, alapvető célja a lean rendszerekben a folyamatok, termék, érték áramlásának elősegítése) A papírra vagy bármely hordozóra is elkészíthetjük, gyártásban, irodában és mint a jelen helyzet igazolja lakásunkban is remekül üzemeltethetjük. Ami szükséges hozzá: színes post-it, filcek, egy fix hely és időpont a rendszeres megbeszéléshez.

A tábla fő célja, hogy feladatainkat és azok haladását egyértelműen, vizuálisan megjelenítsük mindenki számára, lássuk, ha elakadás van, értsük meg az okát és oldjuk meg közösen.

Munkakörnyezetben ezt így fogalmazzuk meg:

  • Jelenítsük meg a feladatokat mindenki számára jól láthatóan!
  • Az egyes fázisokban korlátozzuk az egyszerre készülő dolgok számát!
  • Legyen minden résztvevő fő célja segíteni a feladatok áramlását a folyamatban.

Otthon ezt tettük:

  1. Megbeszéltük Milánnal, hogy hétfőtől itthonról lesz a suli. Tanító néni nélkül, napi feladatkiosztással, alapvetően önálló feldolgozással, szülői ellenőrzéssel, segítéssel (2. osztály). Voltak kérdései, megbeszéltük, „leszerződtünk„.
  2. Megírtuk a Napirendet, megbeszéltük a szüneteket, kerestünk egy csengőt az idő kézben tartsához. Kinyomtattuk és aláírtuk.
  3. Megcsináltuk a Heti menüt. Muszáj volt, mert nem akarunk naponta vásárolni járni. (Szakmai ártalom, de a felesleges készleteket sem szeretjük!) Azt is tisztáztuk, hogy nincs B menü senki kérésére,  akkor változtatunk, ha valami alapanyag hiányzik.
  4. Megrajzoltuk a Kanban táblát. Fali tábla hiányában egy kb. 2m x 1,5m méretű  papírt vágtunk le és az előszoba falára került fel. Ezen felrajzoltuk az oszlopokat és rendszereztük a témákat. A post-itra felírt feladatoknak 3 státusza van: FELADAT-FOLYAMATBAN-KÉSZ. Színt választottunk és rendszereztük a felírandó témákat is:
  5. Elindult a reggeli megbeszélés. Fix időpontban átbeszéljük a nap feladatait.  A megküldött tananyagot átolvassuk, a napi feladatok felkerülnek a post-it-ra. Aznapi webmeeting, telefonos konferenciák időpontjait egyeztetjük – mert akkor önállóan kell haladnia.
  6. Mint a suliban, csak kicsit mégis más.. Becsöngetés és indul a nap! Az órákat nem tartjuk mereven 45 perccel, témáként haladnak a feladatok és annak post-itjai is a táblán. A szünetekre szép idő esetén a kertbe megyünk – azért az nem rossz:-)
  7. Végre vége! Hát persze, hogy várjuk a tanulás végét! Akkor van boldogság, ha minden feladatot sikerül átvándoroltatni a KÉSZ oszlopban. Igen, van hogy nem sikerül…elmarad egy rajz, vagy kisebb feladat.  Akkor újratervezünk és reggel onnan indulunk. (mert FIFO van- ami előbb került fel, azt kell előbb lezárni)
  8. Reflexió, a nap zárása. Este 8-kor újra a tábla előtt, átbeszéljük a napot. Mi sikerült jól, mi volt nehéz, mi legyen más holnap. Dícséret, pozitív visszajelzés.

Napi rutin

Elkezdtük és csináljuk. Minden nap. Így vált rutinná és most ott tartunk, hogy már a gyerek „vezeti” a megbeszélést. Erre is van 3 kérdésünk: Mi volt mára a feladatod? Hogy haladtál vele, hol volt problémád? Hogy tudok segíteni, hogy megoldjuk?

Tanuljuk és próbáljuk jobbá, valahogy elviselhetővé tenni ezt az online sulis, bezárt időszakot. Mert hiányzik a mozgás, a barátok, a rosszalkodás, hiányzik a tanító néni  – egyszerűen hiányzik a megszokott életünk. De talán tanulunk valami mást, olyan új értéket ebből az időszakból, amit a jövőben is tudunk alkalmazni…

Bíztatunk minden Szülőt és gyerkőcöt, hogy kísérlezetten, találja meg a saját kis rendszerét amivel a hatékonyan, stresszmentesen és eredményesen működtethetők a hétköznapok. Nekünk a Kanban tábla és rutinok váltak be, próbáljátok ki, vagy osszátok meg a TI jó gyakorlataitokat! Segítségül készítettünk egy videó animációt is, amit ITT nézhettek meg.

Váthy Edit, Leannovation