A Leannovation Fókusznap új színt hoz szakmai közösségünk életébe: egy gyakorlatorientált fórum, ahol a tanulás, tapasztalatcsere és új nézőpontok találkoznak. Első alkalommal a TWI Job Instruction (Munka betanítás) módszertant vettük nagyító alá – nem véletlenül, hiszen a tudásátadás minősége kulcsszerepet játszik a fluktuáció, generációváltás és technológiai átalakulás kihívásai közepette. Tíz vállalat képviselői döntöttek úgy, hogy velünk tartanak, tanulni akarnak, és megosztják egymással tapasztalataikat. Egy olyan szakmai napot valósítottunk meg, ahol elsőként nyílt lehetőség a Training Within Industry – Job Instruction (TWI JI) módszertan hazai alkalmazásáról nyíltan beszélgetni. Az interaktív szakmai fórumon gyakorló szakértők és vállalati vezetők beszéltek arról, hogyan működik a TWI JI a valóságban: mik a sikertényezők, hol akadnak el a próbálkozások, és mit tapasztalnak az emberek, amikor elkezdik alkalmazni a 80 éves, de ma is érvényes oktatási alapelveket.
A délután során három meghatározó vállalat lean- és termelési vezetői osztotta meg saját tapasztalatait, tanulságaikat és bevált gyakorlataikat a TWI JI módszer alkalmazásával kapcsolatban.
TWI JI–amit ad, amit tanít, amit a módszertől kaptam
Az esemény első előadásában a Leannovation képviseletében Váthy Edit személyes hangvételű, mégis szakmailag pontos előadásban vezette be a résztvevőket a TWI JI világába. Bemutatta, hogyan ismerkedett meg a módszerrel, és megosztotta azt a tapasztalatát, amely szakértői munkája során számos vállalatnál visszatérően megjelenik: a betanítás szinte mindenhol kihívást jelent, gyakran strukturálatlan, túl gyors, kevéssé eredményes – és mind az oktató, mind a betanuló számára frusztráló.
Egy gyártósori példa helyett Edit egy hétköznapi példával bizonyította a módszer erejét: kisfia cipőkötésének tanítása vált az első „pilot projektje”. A klasszikus 4 lépést alkalmazva, lebontási lappal, tudatos felkészüléssel 15 perc alatt elérte, hogy a gyerek önállóan kösse be a cipőfűzőt és magabiztos legyen a feladattal. Az egyszerű példa pontos képet adott a TWI JI hatásmechanizmusáról: nem az információ mennyisége számít, hanem a tanítás struktúrája. Az előadás második részében a módszer lényegét foglalta össze: a történelmi háttér, a célcsoport, a fókuszált készségek és a 4 lépéses tanítási modell egymásra épülése. Kiemelte, hogy a módszer gyakorlatias, letesztelt és minden szervezetben új minőséget hozhat a betanításba – ha komolyan vesszük.
Ezután arra világított rá, mi történik a szervezetekben, amikor a bevezetés nem sikerül – vagy épp akkor, amikor igen. Hangsúlyozta: a résztvevők jellemzően lelkesek a képzés után, a kihívás a környezet, a szervezet felkészültségének/ támogatásának hiánya. Három tipikus akadályozó mintát is bemutatott, amelyek tanulságos példái lehetnek bármely szervezet számára.
Az előadás záró gondolataiban kiemelte, hogy a TWI JI nem csupán egy oktatási technika – hanem egy emberi szemléletmód, amely segíti a vezetőket abban, hogy ne csak információt adjanak át, hanem valódi tanítók legyenek. A strukturált oktatásban rejlő biztonság, a tiszta elvárások és a tudatos figyelem kultúrát formál – ahol a dolgozó nemcsak tanul, hanem érezheti: számít.
Edit előadása hasznos nyitása volt a napnak, megmutatta, hogy a TWI JI nem egy módszer a sok közül, hanem egy olyan eszköz, amely ha jól alkalmazzuk, a szervezeti tanulás egyik legerősebb alapköve lehet.
TWI JI vállalati tapasztalatok
Ablak a sztenderdekre – Velux Magyarország Kft.
A szervezet képviseletében Herczeg István lean vezető osztotta meg tapasztalatait. Előadásából megtudtuk, hogy a szervezetnél stratégiai cél volt volt a TWI JI módszertan bevezetése, elsődleges céljuk a betanítás sztenderdizálása, a rugalmasság növelése és a minőségi hibák csökkentése volt. A pilot területen, üzleti igények mentén indították el a bevezetést, fókuszálva a kritikus folyamatokra és trénerek fejlesztésére. Bár a bevezetés időigényesnek bizonyult és a megszokott gyakorlatok megváltoztatása kezdetben ellenállásba ütközött, a gyakorlati tapasztalatok megerősítették a módszertan hasznosságát: jelentősen javult / egységes lett a tréneri kompetencia, csökkentek a minőségi problémák, nőtt az elégedettség. A módszer elfogadottsága fokozatosan nőtt, jelenleg a TWI-szervezeti kiterjesztése zajlik, több funkció (termelés, minőségügy, karbantartás, mérnökség) bevonásával. Fontos tanulságként emelték ki a vezetői elköteleződés, az erőforrástervezés és a HR-rel közös szerepkijelölés jelentőségét.
Vissza a gyökerekhez– Magyar Suzuki Zrt.
Tóth Tamás, az összeszerelés termelési vezetője előadásában arra hívta fel a figyelmet, hogy a sikeres TWI JI bevezetéshez érettség, elkötelezett vezetés és megfelelő időzítés szükséges – magas fluktuáció és az időszakosan lassabb termelés egyértelművé tette, hogy foglalkozni kell a betanítási módszertan szervezeti oktatásával. A céljuk az volt, hogy a gyártásban dolgozók betanítása strukturáltabbá váljon, és erősödjön a középvezetők szerepe a tudásátadásban. A külső képzések után (Leannovation Training Center 1nap TWI – TWI JI, a betanítás munkamódsztana ) a módszertan belső oktatása, a genba gyakorlatok és az egységes képzési struktúra kialakítása jelentették a főbb mérföldköveket. Kihívást az jelentett, hogy a több üzem egységes struktúrában alkalmazza a módszert, illetve hogy a régebbi vezetők is felismerjék a TWI hosszú távú értékét. A bevezetés hatására javultak a gyári KPI-ok, és a csoportvezetők, oktatók/mentorok egyre inkább magukénak érzik a módszert – utólag visszatekintve úgy érzik: korábban kellett volna elkezdeni.
Struktúra és digitalizáció – Melecs Hungary Kft.
Rucska Zoltán és Rucska Szabina egy high-mix termelésű gyártási környezetből hozott példát a TWI JI és a digitalizáció összehangolására. A fejlesztést a fluktuáció mellett elsősorban az indokolta, hogy a komplex gyártási folyamatokban a munkatársakat gyakran kell mozgatni az egyes állomások között, miközben a dedikált tréneri kapacitás nem elegendő a napi szintű átképzésekhez. További kihívást jelentett, hogy a meglévő munkautasítások szárazak, leíró jellegűek voltak, nem támogatták hatékonyan a betanítást. A korábbi TWI JI alapképzésre építve a folyamatokat munkalépésekre bontották, és videós formában rögzítették az oktatási anyagokat. A sok kísérletezés után kialakított sztenderd videós oktatási folyamat jól illeszkedik a TWI JI sztenderdizált lebontási lap logikájába (Fő lépések-Kulcspontok) és támogatja a struktúrált tudásátadást. A videók népszerűek a dolgozók körében, de a személyes betanítást nem helyettesítik, csupán hatékonyan kiegészítik azt. Következő lépés a 4 lépés szerinti oktatás erősítése a műszakvezetői szint képzésével.
Mark Warren – TWI és TOYOTA
Mark Warren, a TWI (Training Within Industry) módszertan egyik legismertebb nemzetközi szakértője tartott online előadást a „Transferring Skills, Building Culture” – A TWI módszerek gyökerei és aktualitása címmel, Microsoft Teams platformon keresztül. Előadásában bemutatta a JI (Job Instruction) valódi célját és gyökereit, különös hangsúlyt fektetve arra, hogyan használta a Toyota ezt a megközelítést vezetőfejlesztésre. Rávilágított, hogy a sikeres JI alkalmazás nem csupán tréningtechnika, hanem a vezetői gondolkodásmód formálása – a „főnökből” valódi vezetővé válás útja. Kiemelte, hogy a Toyotánál már a kinevezés előtt vizsgálják, ki rendelkezik azzal a türelemmel és képességgel, hogy másokat fejlesszen. Emellett kitért a gyakorlás, a hibázás és a tanulás fontosságára is, amelyek nélkülözhetetlenek a módszer elsajátításához.
Az előadás végén Mark a résztvevőktől előzetesen beküldött kérdésekre válaszolt, például arra, hogyan lehet a JI-t hosszú távon is fenntarthatóvá tenni a napi rutin részeként, hogy milyen szerepe van a középvezetőknek a program beágyazásában vagy mi a javasolt bevezetés sorrend a TWI modulok kapcsán. (A témát részletesebben egy külön cikkben is feldolgozzuk majd a Leannovation oldalán.)
A délután zárásaként a résztvevők közösen összegezték a nap tanulságait, és megosztották egymással, milyen felismeréseket visznek haza. Bízunk benne, hogy az aktív beszélgetés és a post-it lapokra rögzített gondolatok konkrét lépésekre ösztönöztek mindenkit a saját szervezetén belül!
További szakmai támogatás igénye esetén (TWI JI vezetői képzés, Kihelyezett TWI JI oktató képzések vagy a módszertan szervezeti bevezetésének támogatása) keressetek bennünk bizalommal az edit.vathy@leannovation.hu vagy solutions@leannovation.hu címen.
Köszönjük minden résztvevőnek az aktív jelenlétet és a megosztott tapasztalatokat – értékessé tettétek az első Leannovation Fókusznapot!
Váthy Edit – Leannovation Egyesület, elnök