November a MINŐSÉG hónapja – ennek megfelelően a Kecskemét Lean Coffee bevezető szekcióját is minőség köré építettük. Egy örökzöld témát, a PROBLÉMAMEGOLDÁS módszereit, kultúráját jártuk körbe, mely gyakori téma fórumainkon.
Az esten összegyűlt 17 fős csapatban voltak tapasztalt szakemberek, kiknek mindennapi eszköztárába tartoznak a problémamegoldásba alkalmazott módszerek/eszközök, de sok résztvevőnek csak érintőleges ismeretei voltak a témában. Így az alapokkal kezdtünk és a cél a közös gondolkodás, tanulás volt a témában.
Problémamegoldás módszerei és gyakorlata
Az este warm-up szekcióját ezúttal Váthy Edit vezette, aki szakmai tudásátadással és egyszerű feladatokkal igyekezett közelebb vinni a résztvevőkhöz a problémamegoldás témakörét.
Indításként a probléma definíciójának tisztázásával kezdtük, majd a PDCA modell értelmezésébe csapott bele a csapat.
A problémák típusait a Lean problémamegoldók kézikönyvében leírt csoportosítással beszéltük végig – könnyen érthető, hétköznapi példákkal bemutatva az Art Smalley által definiált négy klasszikus hibatípust és reagálási módot:
- Hibaelhárítás: a legalacsonyabb szintű reaktív folyamat, célja hogy minél gyorsabban visszatérjünk a standardhoz.
- Problémamegoldás a standardtól való eltérés alapján: ez a megközelítés a gyökérok megtalálását és megszűntetését célozza a sztenderd alapján
- Problémamegoldás a célállapot alapján: előre kidolgozott jövőkép megvalósításán dolgozunk a fellépő akadályok lépésenkénti megoldásával
- Nyílt végű problémamegoldás és innováció, nyílt törekvés egy ideális állapot elérése érdekében a vevői igény jobb kielégítése céljából.
A problématípusok kezeléséhez számba vettük az alapvető minőségtechnikákat is (7QC eszköz és a 8 lépéses problémamegoldás módszerei.), ill. az azok megszületését leíró történelmi áttekintéssel is megfűszereztük a szakmai tartalmakat. Bízunk benne, hogy a résztvevők sok új tudással acélosodtak a minőségügy területén és viszik tovább a szemléletet munkahelyükre.
Lean Coffee szekció
A táblánkon lévő témákból a Probléma vagy feladat? kérdést felvető post-it mentén indult el a beszélgetés. A témagazda álláspontjának megismerése után több jelenlevő is megosztotta véleményét, tapasztalatait és sok-sok gyakorlati esetet is behoztak a jobb értelmezéshez. Energizáló téma és beszélgetés kerekedett belőle, melyet fél 9-kor zártunk:-)
Köszönjük a részvételt, találkozzunk 2025 januárjában!
Váthy Edit – Leannovation Egyesület, elnök