Lean Tourismo Külföld – KIA és NEMAK Slovakia

Lean Tourismo = tanulás a genbán. Lean Tourismo programunkban rendszeresen látogatunk benchmark-értékű szervezeteket, hogy közösségünk tagjai első kézből tanuljunk és inspirálódjunk ezen példákból. 2025 októberében harmadszor léptünk külföldi pályára. A 2023-ban a TOYOTA Kolin gyárát, majd a 2024-es  Volkswagen Bratislava  üzeme után a KIA Motors Slovakia volt a nyitóállomás.

KIA Motors Slovakia

A festői Nagy-Fátra hegység lábánál fekvő zsolnai gyár a KIA európai főhadiszállása. Tisztaság és rend, leegyszerűsített folyamatok és ca. 60 másodpercenként legördülő autók – 1 mondatban talán így lehetne összegezne azon benyomásokat, melyet a bő 2 órás genba látogatás adott. Ennél persze kicsit bővebben is beszámolunk:

Csapatunkat a recepció előtt fogadta kísérőnk, majd a beléptetési protokoll után ( telefonokat a kamerát gondosan takaró zacskóba csomagoltuk) egy tágas tárgyalóban indult a program. A rövid prezentáció során bemutatták a KIA zsolnai üzemének pozícióját az európai termelésben és a szlovák autóiparban. Szlovákia évente több mint 1 millió személyautót állít elő, és ezek közül minden harmadik Zsolnán készül  (az országban működik a Volkswagen (Pozsony), a Jaguar Land Rover (Nyitra) és a Stellantis (Nagyszombat) autógyára is).  A zsolnai KIA-üzem 2006-ban kezdte meg a termelést, és azóta több mérföldkővel gazdagodott a története: modellváltások, kapacitásbővítések és az elektromos hajtású járművek megjelenése is ide köthető.  Jelenleg mintegy 3.700 fő dolgozik az üzemben, a termelés 3 műszakos rendben zajlik, kapacitása évi 350.000 db.

A zsolnai gyár öt fő egységből áll: présüzem, karosszériaüzem, festő/fényezőüzem,  összeszerelés valamint a motorgyártás. Az üzemek  U-alakban szerveződnek egy belső udvar köré, melyen keresztül mi is érkeztünk.

Elsőként a karosszériaüzemet néztük meg, ahol közel 400 robot dolgozik azon, hogy a különböző karosszériaelemeket precízen összeillesztve előkészítsék az autó alapját. A robotizáltság és a minőségbiztosítás szintje itt különösen látványos volt. (embert nem láttunk!) A technológia jellemzően ponthegesztés, de  lézer hegesztési eljárások is alkalmazásra kerülnek és ami igazán lenyűgöző, hogy ugyanazon munkaállomáson több eltérő karosszéria is összeállítható.

Ezt követően a szerelősoron sétáltunk végig, amely a gyár egyik legérdekesebb része. Egy, folyamatosan mozgó szerelőszalagon készül minden modell , különböző felszereltségekkel. Modellek vonatkozásában a KIA Sportage van a legnagyobb arányban, a XCeed kb.  37%-ot képvisel és itt gyártják  az elektromos EV4 modellt is. A változatosság ellenére a gyártás folyamata zökkenőmentes és kb. 60 másodpercenként  gördül le egy autó a gyártósorról.

Bár a prés- és festőüzembe nem jutottunk be, (technológiai okok) mindenhol érezni lehetett, hogy az üzem rendkívül precízen szervezett, nagyon tiszta terek és rendezettség jellemzi.

A gyárlátogatás során vezetőnk készségesen válaszolt kérdéseinkre: szó esett a  termelési volumenről, a betanítási rendszerről, beszállítói láncról, a hibakezelési folyamatról, a dolgozói megtartás/ „social responsibility” programokról éppúgy mint a gyártási kihívásokról és a jövő villamosítási stratégiáiról.

Autógyárban sétálni mindig különleges élmény –  bár kis túlzással minden autógyár működési logikája hasonló, mégis mindig lenyűgöző a rendezettség, a belső logisztika és a technológia szintje, amellyel az összehangolt folyamatokat működtetik. Just in Time és elsőre jó Minőség – máshogy nem is működhetne…

Összegzésként elmondhatjuk: a KIA zsolnai gyára nemcsak egy technológiai csúcs-üzem, hanem egy olyan genba élmény is, amelyből a lean módszertan szemszögéből is sok értékes tapasztalat meríthető.

NEMAK Slovakia

A NEMAK látogatás teljesen más fókuszt adott a Lean Tourismo kirándulásnak: mély, szakmai lean-tanulás egy nagy sorozatban gyártó alumínium-öntödében és megmunkáló üzemben. A zólyomi régióban működő üzem nagy nyomású alumínium-öntéssel (HPDC) gyárt könnyűszerkezetes autóipari komponenseket – köztük akkumulátorházakat és strukturális elemeket az elektromos és hibrid járművekhez.

A gyár „lean-DNS-e” régóta épül: Kaizen, 5S, vizuális menedzsment, javaslati rendszer, AM(öntevékeny karbantartás)  sztenderd work, VSM és A3  az alapeszközök, melyek vállalati szinten beágyazottak, de emellett sok más meghatározó lean módszertant  (Toyota Kata, TWI JI, 6 sigma, SMED..) is érintettek és alkalmaztak lean fejlődésük során. A digitális iker/szimuláció nem csak buzzword, valós időben követhetők a logisztikai mozgások, a gépadatok. A csapat Tecnomatix Plant Simulation alapú folyamatszimulációt használ kapacitás- és layout-döntésekhez, illetve ebben tervezték meg az új csarnokuk működését is.

A helyi lean & I4.0 vezetés erős: Radoslav Palacka több mint egy évtizede viszi a lean gyártás és ipar 4.0 témákat (csapatvezetés, szimulációk, adatgyűjtés) — lelkes, fiatal belső csapattal mintát adnak a többi Nemak gyárnak is.

A bejárás után visszajelzéseket adtunk a szervezőknek a tapasztalt erősségekről, a látott jó gyakorlatokról – és pár fejlesztési potenciálra is felhívtuk a figyelmüket (melyeket lelkesen jegyzeteltek is).

A genbán különösen értékes volt az erős nyomonkövetéssel és folyamatos méréssel kialakított sztenderdizálás, a gyors átmozgatásokat segítő „guruló megoldások”,  a szimuláció-vezérelt döntéshozatal (line-rate, layout, WIP-szintek), ami kézzelfoghatóan támogatja az OEE-t és a stabil átfutást. A kaizen szemlélet ott van a mindennapokban: lean brandig a molinókon, erős 5S tudatosság , egyszerű és okos Poka-Yoke megoldások.

Röviden: a NEMAK szlovákiai üzeme tankönyvi példa arra, hogyan találkozik a lean gondolkodás és a digitalizáció egy erősen specializált, precíziós környezetben — felkészült, tudatos és lendületes helyi lean vezetéssel megtámogatva. Köszönet Radoslav Palackának a professzionális fogadtatásért és szakmai napért!

Váthy Edit – Leannovation Egyesület, elnök