A Leannovation Egyesület október 2-án első alkalommal látogatott országon kívül Lean Tourismo esemény keretében. Uticélunk a csehországi Kolín volt, ahol a TOYOTA összeszerelő üzemében a Toyota Aygo és Toyota Yaris modellek készülnek.
A csapatot Koreatsu Aoki elnök úr és a szervezet szakmai vezetői fogadták. A bevezető előadásban megismertük a cég történetét és fejlődési szakaszait, szó esett a szervezetnél képviselt értékekről és természetesen a termék portfólió bővüléséről ill. az azzal járó kihívásokról is esett szó.
Látogatás a genbán
A gyárlátogatás végigvezetett a teljes értékláncon – az alapanyagraktártól kezdve a préselésen, hegesztésen, összeszerelő műveleteken át a végellenőrzésig. Akinek volt szerencséje Japánban autógyárban járni, itt nagyon ismerős genba élmény fogadta: Zene, és folyamatos andon jelzések – rend és tisztaság mindenhol – erőteljes vizualizáció a teljes üzemi területen – magas fokú sztenderdizáció az állomásokon – jól karbantartott, (de nem feltétlen a legújabb) eszközök és berendezések és sok-sok ötletes megoldás. Említésre méltó például területenként kialakított Kaizen workshop műhely, melyben a dolgozói ötletek megvalósítása folyik. A dolgozói bevonást a táblákon több helyen szereplő QC körök valós működése támogatja.
A teljes átfutási idő modelltől, színtől függően 10-12 óra, a vevői igény alapján beállított ütemidő ottjártunkkor 74 másodperc volt.
Lean Lunch – szakmai beszélgetés bento box mellett
A gyártúra után az asztalokon mindenkit egy bento box fogadott – az elnök úrral és szakértői csapatával kiegészülve egy hagyományos japán ebéd vette kezdetét, lehetőséget adva a felmerült kérdések megválaszolására.
A szakmai beszélgetés a szervezői oldal által előzetesen kiküldött kérdések mentén indult el. A kérdéseinket „visszakaptuk”, első körben a csapatot kérdezte meg Aoki san az egyes témákban, majd sorban minden jelenlevő kifejtette gondolatait néhány percben. Ezekből osztunk meg néhányat az alábbiakban.
1. Mit jelent az Ön számára a Toyota Production System?
A kérdés kapcsán értékes és elgondolkodtató vélemények hangzottak el, de egybecsengett azon vélemény, hogy a TPS legfontosabb feladata a képességek, a munkatársak fejlesztése.Vendéglátóink szakemberei az alábbi kulcsgondolatokat fogalmazták meg:
2. Mi volt a kulcs a TPS bevezetésében itt Csehországban, Kolin telephelyén?
- A bevonás, ugyanis a TPS sikeres működéséhez MINDENKI részvételére szükség van!
- NEMAWASHI szemlélet megvalósítása – dolgozók véleményének kikérése: a nemawashi szó szerinti fordításban annyit jelent: „körül járni a gyökeret”. A Toyota termelési rendszerében – és magában a japán kultúrában – a szó egy olyan informális folyamatot jelent, amely az alapozásra és a konszenzus kialakítására irányul, mielőtt formális változtatásokat hajtanánk végre egy adott folyamaton vagy projekten. „kiássák a fa gyökereit, hogy előkészítsék az átültetésre”
- SZTENDERDEK létrehozása és betartatása
- TÁMOGATÁS a munkatársak fejlődéshez – különösen csoportvezetői szint
- KAIZEN GYÜMÖLCSE – ha nem élvezik az erőfeszítéseket „belehalnak”
- FOLYAMATOS FEJLESZTÉS – a sztenderd az aktuális állapotra érvényes, mindig fejleszteni kell.
3. Mi lenne a javaslata a TPS bevezetésére? Hogy érdemes elindulni?
A kérdés kapcsán beszélgettünk eszközökről, képzési rendszerről, sőt lapozgattuk Taichii Ohno könyvét is, Aiko san olvasott is fel belőle. Természetesen a Toyotánál is erős, többszintű képzéssel támogatott a TPS szemléletének és módszertanának terjesztése – ebben TPS tanúsított trénerek segítenek a szervezeten belül. (több mint 2 éves folyamat a képzettség megszerzése). Ahogy a genbajárás során láttuk, számtalan eszközt/módszert alkalmaznak a veszteségek csökkentésére. Vendéglátóink szerint azonban a működés sikerességében sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak a szervezeti viselkedésformák, a szervezetet meghatározó vezetői attitűd, vállalati kultúra. A nehézség abban rejlik, hogy a vállalati kultúra nem egy könyvből tanulható módszer – ahhoz, hogy a TPS-t jól alkalmazzunk legelsőként ezt kell megérteni!
Rengeteg gondolattal, hasznos ötlettel gazdagodva zártuk a napot és nagy köszönettel búcsúztunk a Toyota szakmebereitől.
Felejthetetlen szakmai élményben volt részünk – köszönjük a megtisztelő lehetőséget!
Következő Budapest Lean Coffee eseményünk november 8.-án lesz a Leannovation Training Centerben. November a MINŐSÉG hónapja, ennek kapcsán beszélgetünk majd Fehér Norbert szakemberrel! Csatlakozás Meetup-on!
VÁTHY Edit – Leannovation Egyesület – elnök