Toyota termelési rendszer kézikönyv 1973

Találkozás a könyvvel…

Paul Akers nem csak egy kiválóan működő vállalat vezetője, és a 2 Second Lean  könyv írója, hanem megszállott tudásmegosztó is. Az ő – nyilvános, mindenkinek nagyvonalúan felkínált – tudástárában bukkantunk rá kollégáimmal erre a klasszikus kézikönyvre. Paul ajánlása elegendő volt egy kíváncsi betekintéshez, aztán az olvasottak alapján világossá vált, hogy ennek a könyvnek is ott a helye a „leanesek” polcán. Így aztán olvasóból fordítóként is volt szerencsém dolgozni a magyar változaton.

Kinek ajánljuk?

Ahogy említettem „leneseknek” mindenképpen – akár gyakorló, akár kezdő, akár érdeklődő szinten is legyen az illető… Termelő vállalatoknál dolgozó szakembereknek különösen sok „aha…!” élményük lesz, de aki a ma lean néven ismert rendszer, vagy kultúra mögötti gondolkodást szeretné jobban megérteni, azoknak igazi csemege a könyv.

Mit tudsz meg belőle?

A Toyotát sikerre vivő termelési rendszerük alapgondolatait, megközelítésüket és felismeréseiket foglalta össze Ohno ebben az első kézikönyvben, amit a beszállítóikkal való tudásmegosztás és ezáltal történő fejlesztésük szándéka motivált. Egyszerre kapunk apró példákkal megvilágított módszer-ismertetéseket és ismerjük meg a mögöttük rejlő gondolkodásmódot, az évtizedek során elmélyült és rendszerré épített bölcsességet.

Ilyen tisztán, egyszerű mondatokban megfogalmazott üzenetekkel a szakirodalomban ritkán találkozni, ez maga a „forrás tisztasága”. Ohno világosan magyaráz el olyan dolgokat, mint a hatékonyság, a Just In Time elv, a kanban működése, vagy a szabványosítás a munkahelyen. Ezekkel és a könyvben leírt többi lean fogalommal és módszerrel ma is dolgozunk, azt gondolva, hogy teljesen értjük őket. Amit Ohno leírásából megtudunk, az több, mint a megszokott definíciók. Megértjük hogyan, milyen logika mentén határozták meg és milyen tapasztalatok csiszolták ezeket a módszereket, mi a jelentőségük a munkában és miért éppen ezek fontosak. Az emberi tényező, a tisztelet, a (csoport)vezetői szerep és felelősség is helyére kerül – a TWI programok például kiemelten fontos összetevőnek bizonyultak a folyamatban, ami a Toyotát felemelte és sikeressé tette.

A címlap és a címben lévő évszám „retró” érzést kelthet – a tartalom, a gondolatok viszont nagyon is aktuálisak és érvényesek ma is. Talán különösen mostanában, amikor olyan sok nehézséggel kell megbirkózni a hatékony vállalati működésért: pandémia, globális beszállítói láncok szakadásai, alkatrész- és munkaerőhiány, fenyegető recesszió…

Kedvenc idézet

“Semmi sem lehangolóbb az értékes energiájukat és idejüket a vállalatnak felkínáló emberek számára, mint ha arra kényszerülnek, hogy ezt elvesztegessék. Az emberek tiszteletének legelső lépése az, hogy az erőfeszítéseiket hasznos munkára összpontosítsuk.

Az embereket motiválja, amikor hasznos munkára koncentrálnak és elismerést kapnak a saját munkájuk értékéért. Ezzel ellentétben, amikor haszontalan, jelentőséggel nem bíró feladatra kényszerülnek, a munkájuk értéke fel sem merül a tudatukban. Természetesen így nem is várhatjuk el, hogy motiváltak legyenek, hogy jó hangulatban dolgozzanak.”

A könyv díjmentesen letölthető honlapunkról:  Toyota kezikonyv_WEB

 

Kőrösi Zoltán, Leannovation