BLC 2020 Május – Művezetők a gáton

A Budapest Lean Coffee május havi találkozója is az Online térben zajlott –  ennek köszönhetően már a  távolság sem akadály, ha valaki leanes társaságra vágyaik:-) Egyre több érdeklődő vesz részt  a debreceni régióból, de ezúttal pl. az USA-ból is volt lean szakemberünk!

Mi a helyzet a frontvonalban?

Témánk fókuszába a Műszakvezetők, közvetlen „frontvonali” vezetők szerepének, szükséges vezetői kompetenciáinak körbejárását helyeztük. Tekintettel a jelenlegi vírushelyzet okozta változásokra, kíváncsiak voltunk arra, hogy szervezeti szinten ez hogyan érinti ezen vezetői réteg napi munkáját.  A résztvevők „megszondázásához” a Mentimeter alkalmazást hívtuk segítségül, ahol két kérdés mentén kerestük a választ:

Mi a jelenlegi vírushelyzetben a műszakvezetők / csoportvezető TOP3 prioritása?

Mi fog jelentősen változni a műszakvezetők / csoportvezetők munkájában a vírushelyzet után?

A résztvevői visszajelzések nagyon egybecsengtek a Leannovation csapata által végzett előzetes benchmark adatgyűjtéssel, melyet partnereink, szakmai ismerőseink körében végeztünk. Az információk begyűjtése,  átadása és a munkatársak folyamatos tájékoztatása nagyon sok energiát leköt és kiemelkedő fontosságú lett az elmúlt hetekben ennek a szintnek. Bár elmondható, hogy a vállalatok vezetése is sok mindent tesz a témában, a termelési szinteken mégis megvan a bizonytalanság érzete és az információhiánnyal és kérdésekkel a műszakvezetőket találják meg legtöbben…Ebből is adódik talán az a feltételezés, hogy innentől méginkább felértékelődik a csoportvezetői réteg kommunikációs készsége, az emberekhez való hozzáállásuk, figyelmük és képességük a törődésre, az emberei problémákkal összefüggő helyzetek „vezetői” kezelése. Szóval helyben vagyunk, helye és ideje van a témáról beszélni!

A TWI szerepe a középvezetők fejlesztésében

Hogyan juthat el ide valaki, akit mondjuk saját, egyéni teljesítménye alapján, kiváló szakemberből léptettek elő csoportvezetővé, vagy műszakvezetővé, és először kell mások teljesítményéért felelősséget vállalnia és viselkedésükért is “tartania a hátát”? Ezzel a nehézséggel szembesültek már a világháborús hátországban is, Amerikában, amikor a gyárakban új csoportvezetőkre volt szükség – mert a rutinosak bevonultak a seregbe. Az előadás során a műszakvezetők kulcskompetenciáit vettük lajstromba –  ehhez a TWI megközelítését használva az 5 fő alapelvárást jártuk körbe. Ezek közül részletesebben beszéltünk a munkamódszerek helyes betanításáról, a sztenderdek fontosságáról és betartatásáról (JI), a hatékony  munkakapcsolatok kialakításáról (JR),valamint a műszakvezetői keretek,  napi vezetői  sztenderdek  legfontosabb elemeiről.

Ha a dolgozó nem tanult, az oktató nem tanított! (TWI-JI)

Oktatói készségeik fejlesztésében a  TWI Job Instruction modul egy egyszerű, követendő minta. A  gyakorlatközpontú  képzés során a „trénerek” saját élmények, a végrehajtott betanítások során tapasztalják meg, sajátítják el a sztenderd munka és a megfelelő oktatói kommunikáció alapjait. (A Toyota is elsőként vette át és alkalmazza a mai napig a munkatársak betanítására és sztenderd munka leírására.) Bár a TWI módszertan már lassan eléri a nyugdíjkorhatárt (1940-es években született), ma is fitt és könnyen, eredményesen alkalmazható bármely szervezetnél.

A vezető a munkatársai révén ér el eredményeket (TWI-JR)

Kőrösi Zoltán a  vezetői készségek, a hatékony és egészséges munkakapcsolatok kialakításához a TWI Job Relation megközelítést és fejlesztés módszertan lényegét ismertette. Egy találó mondat az összefoglalója elejéről: „A munkahelyen nem kell szeretni egymást, de ha rossz a kapcsolat, akkor nincs együttműködés, nincs eredmény.”   A Toyota termelési rendszer kifejlesztésekor, a legendás Taiichi Ohno idejében, 1953-ban került be az alkalmazott vezetőképzési módszerek közé a TWI Job Relations – munkakapcsolatok – modul is. A fejlesztés a módszertannal gyakorlati síkon folyik,  hétköznapi munkahelyi szituációk elemzésével és közös megoldásával.

A vezetői sztenderd  –  a frontvonalban

A lean szemlélet a vezetők napi gyakorlatát is alapjaiban formálja át. Az operatív területek irányítóinak létkérdés, hogy a munkaidejüket okosan szervezzék, strukturálják. Ha vége a műszaknak, már nincs lehetőség elmaradt fontos feladatok elvégzésére. Ezért van helye a frontvonalat irányító csoportvezetők  munkájában is sztenderdeknek. Nem arról van szó, hogy mozdulat-szintig munkautasításokkal írják le a tennivalóikat, mintha egy fix összeszerelő állomáson dolgoznának! Az a lényeg, hogy a vezetői munka ismétlődő, periódikus elemeit foglalják egy sztenderd menetrendbe, ellenőrző listába, amit aztán – a klasszikus PDCA gyakorlat szerint – követnek, ellenőriznek és ha kell újraterveznek, vagy finomítanak. Ennek a tudatos munkaszervezésnek az eszköze a vezetői sztenderd munka, aminek legfontosabb eszközeiről, napi gyakorlatáról Pető Sándor beszélt, a dián látható lean eszközök vonatkozásában.

 

Ha a csoportvezetői szerep alapjait akarjuk megteremteni, itt érdemes kezdeni: a pozitív munkakapcsolatok és a vezetői munka-sztenderdek építésénél.

Ahogy Masaaki Imai, a Gemba Kaizen című, 2012-es kiadású könyvében írja: “A TWI program volt a Toyotánál az alapja a csoportvezetői szerep, felelősség és készségek strukturálásának és fejlesztésének. A TWI nélkül – biztosan kijelenthetjük – a Toyota gemba (gyártó terület) nem lenne ilyen kiváló. “

Ezeken a vezetőkön múlik első körben az értékteremtés sikere – minőségi, mennyiségi, hatékonysági szempontból – akik ezt a folyamatot, a munkacsoportokat közvetlenül irányítják. Ők az Összekötők, a szervezet „épületét” összetartó kohéziós erő kifejtői. Elengedhetetlen, hogy a feladataikat felkészülten, felelősséggel és tudatosan lássák el – nap-mint-nap, “békeidőben” és vészhelyzetben is.

Lean Coffee Table – online

Az előadást követő beszélgetésen arra kerestük a választ, hogy miből látszik egy szervezetnél, hogy lean szemléletű csoportvezetés van.. Sok gondolat született, de mindegyiknek a mélyén ott volt egy közös pont: ott, ahol büszkén mutatja meg egy csoportvezető, hogy ezt itt MI csináltuk!

Az este második felében Lean Coffee Table alkalmazás segítségével beszélgettünk a résztvevők által hozott kérdések, témák mentén. Ebből a legfontosabbak felsorolva, amelyeket alaposan kitárgyaltunk:-)

  • Segítség operátor voltam, műszakvezető lettem! Mit tegyek?
  • A ‘lean’ lehet-e egy szakma? Ha igen, akkor miként jellemeznéd? Ha nem, akkor mi az?
  • Milyen jó gyakorlataitok vannak a napi menedzsment fenntartására a „tarts távolságot” időszakban? A gyakorlatban mi működik?
  • Corona ready megoldások –  újraindulás a gyakorlatban.

Értékes gondolatok, elgondolkodtató kérdések és vélemények jellemezték ismét szakmai beszélgetésünk. Köszönjük, hogy velünk tartottatok, legközelebb május 22.-én az Online DLC eseményen találkozhatunk!

Váthy Edit, Leannovation