(E) Digital Learning – Tudásátadás MA, HOLNAP
Képzés, tréning, workshop – a tudásátadás klasszikus formái, főként a csoportos tanulási modellben. Hol csatlakozik a témába az e-learning? Milyen területen, témákban, helyzetekben alkalmazható, mi szükséges a sikeres tananyagok összeállításához, hogy mérhető a hatékonyság és mik az előnyei? A márciusi találkozónkon Trembeczki Péter, szabadúszó e-learning fejlesztő vezette be a csapatot a Digital Learning világába. Igen, Digital Learning, merthogy rögtönk kezdésként tisztáztuk, miért nem helytálló megnevezés napjainkban az E-Learning… Megismerkedtünk olyan új- a téma értelmezéséhez szükséges – fogalmakkal mint pl. a digitális szokások. Körbejártuk a témával kapcsolatos tévhiteket, és Péter sorra megcáfolta őket példákkal és saját tapasztalatokkal alátámasztva. – pl. hogy csak elméleti tudás átadására alkalmas a VR sisakok elterjedésével biztosan egy teljesen új perspektvát nyit meg az alkalmazhatóságban. (legyen szó műtéti beavatkozások vagy gyártósori feladatok betanításáról).
Sok sztori és tanulságos esettanulmány mentén végigvettük egy tipikus Digi oktatási kampány folyamatát – azaz, hogy születik a vevői igényből egy olyan, a felhasználók által szívesen használt digitális oktatási anyag, mely támogatja és elősegíti a vállalati célok elérését. Merthogy ebben a témában is a siker kulcsa az elején, a menedzsment hozzáállásában, támogatásában keresendő. A digitális oktatás haszna önmagában, valós vállalati célok és jól definiált megoldandó problémák nélkül nem mérhető, elfogadása kétséges. Az optimális folyamat alapvetően semmi újdonságot nem tartogat: egy jól átgondolt projekt menedzsment, ami a vevői igényekből, a vállalati célokat segítő SMART mutatók megfogalmazásával indul. A tartalmat, az oktatandó tudásanyagot (kreatív részeket is) a vállalaton belül kell összegyűjteni, ebben a fejlesztő maximum a keretek, a irányok megadásával segíthet. Mihelyt megvan, hogy miből „főzhet”, elindul a fejlesztői munka, a script-ek megírása stb, több körös folyamat (az iterációk számát is fontos rögzíteni!) A teszt fázis tipikus tapasztalatai, hogy esetenként nem tiszta, hogy a digitális tananyag külön hosting felületet, LMS platformot igényel és itt találkozik a fejlesztő azzal, hogy nem tiszta, milyen adatot kívánnak kinyerni a rendszerből. (pedig a történetben ez a legnagyobb érték!) Ha elkészült és profi az anyagunk, a „piacra” bocsájtás ugyanúgy marketinget igényel, mint bármely más új termék. Ez nagyban segíthető vezető kommunikációval, a HR által felépített tudatos branding folyamattal. A visszamérés, a képzés hatékonyságának vizsgálata itt is, mint minden más ‘projektnél’ az előre megválasztott SMART célokkal lehetséges. Előfordul, hogy ezek hiányában utólag derül ki, hogy egy valótlan igényre generáltunk képzési anyagot… A rossz digitális tananyag másik ismérve, ha a digitális szokásokat rosszul vagy nem merjük fel és az elkészített tananyag egyszerűen nem jut el a megcélzott felhasználókhoz. Persze nem elég, ha elérjük őket, be kell vonni a ‘Usert’, amiben a jó fejlesztő a gamificationt hívja segítségül. Péter mutatott a csapatnak példákat és mintákat jól felépített digitális oktatásra – néztük tableten, mobilon és laptopról – logikus, egyszerűen követhető, játékos és vizuálisan tanító tartalmakkal ismerkedtünk.
Tanulságos és átgondolandó sémát láttunk az elérhető digitális tananyag típusokról. A Video – Mobil – Tutor.alapú – Szöveges tartalmak kombinációjára és felépítésére mutatott példa többekben beindította a fantáziát a munkánk során használt oktatások megújítására. Az előadás után egyértelmű, hogy nem kis munka kialakítani a rendszert, viszont pozitív a hatása az utazási idők & költségek csökkenésére, a fluktuációra, erősítheti a megtartást és az egységes, sztandard tudás átadásával javíthatja a megtanult folyamatok hatékonyságát.
A képlet elméletben egyszerűnek tűnik, de a megvalósítás a fejlesztő tapasztalatai alapján sok vállalatnál nehézkes és a be nem tartott „szabályok” miatt hosszadalmas…Mert szemlélet és megközelítés változtatással jár, vállalati kultúrát érint. Köszönhetően előadónk közvetlen, gyakorlatias és kellőképpen humoros a témabeszélgetés egészen zárásig tartott. Közben sok-sok magvas résztvevői gondolat és vélemény került megfogalmazásra és megvitatásra. Egy biztos, ezen este után is volt mint magunkkal vinni – új ismeretben, inspirációban, jó hangulatban gazdag este volt!
Ezúton is köszönjük Péternek az előadást, az prezentáció anyaga itt digitalis_oktatas elérhető: További szakmai kérdésekkel pedig forduljatok bátran hozzá!
Áprilisban a Leannovation Training Center-ben találkozunk!