Debrecen Lean Coffee – Az egészségügy forradalma

A februári Debrecen Lean Coffee-n érdekes, de nehéz témát boncolgattunk. A beszélgetés alapja Az egészségügy forradalma című könyv volt.

Az egészségügy forradalma

ThedaCare egészségügyi szolgáltató vállalat lean átalakulását mutatja be a könyv. Az Amerikai Egyesült Államokban működő intézmény több korházat, laboratóriumot működtett több mint 5500 alkalmazottal. Az átalakulásuk elején TPS/lean személetmóddal működő gyártó vállalatokat látogattak meg, hogy jó gyakorlataikat átvegyék és alkalmazzák saját folyamataikra. Az egészségügyben ugyanúgy fontos a vevő fókusz, a minőség, az átfutási idő csökkentése, mint a gyártásban. Ahogy mondani szoktuk bármit is „gyártunk” a lean gondolkodásmód használható!

Az Együttműködésen alapuló betegellátás kialakításnak 3 fontos elemét emelték ki, tették alapelvé, hogy a betegelégedettség növelésével egy időben javítsanak a szakmai eredményességen, és csökkenteni tudják a költségeket is.

  1. Figyeljünk a betegre – betegközpontúság
  2. Figyeljünk az értékre
  3. Figyeljünk az időre

A könyv olvasásakor nagy élmény volt, hogy az általunk, a gyártásban rendszeresen használt eszközöket, hogyan használták, ültették át a kórházi ellátásra, pl. a szívkoszorúérbypass műtétek vagy a sztrókos esetek esetében, ahol a tünetek észlelésétől a kezelésig eltelt időszak szó szerint életbevágó (idő = agysejt). A szerzők adatokkal támasztják alá a fejlesztések eredményét.

A táblázatban a sztókos esetek eredményeit foglaltuk össze, hogy a betegek hány %-a jutott el az adott kezeléshez a meghatározott idő alatt.

Ezt az átalakítási folyamatot természetesen teljes bevonással végezték a hoshi kanri eszközét használva a stratégia lebontáshoz, a kiválasztott mérőszámokkal, melyeknek a fókuszába a betegelégedettség, a biztonság/minőség, az emberek és a pénzügyi gazdálkodás áll. Ehhez használva az A3-at és a PDSA folyamatot.

Magyarországi példákat is hozott Tar Judit – Hogyan alkalmazták már a 90-es években az 5S-t illetve hogy napjainkban hogyan alkalmazzák az A3-at az egyes egészségügyi működés konkrét problémáira.

Nem tudtunk nem beszélni az általános helyzetről Európában és Magyarországon, hogy a jelenlegi „állami” rendszer finanszírozási formája ellenérdekletté teszik az egészségügyi intézményeket a lean szemlélettel szemben. Mert nem a páciens a vevő, hanem a finaszírozó.

Lean Coffee szekció

Két témát beszéltünk át:

  1. Meddig kell figyelembe venni, tolerálni a dolgozók különböző napi lelkiállapotát?
  2. E-mail használat napjainkban. Ki, mire használja? Mire használják az X és a Z generáció?

Pető Sándor – Leannovation