Hogyan építsük fel a lean Home Office-t?
Az április Online Lean Coffee debreceni szekciójának felvezető témája nagyon aktuális volt: Hogyan építsük fel a lean Home Office-t?
A mai világban akkor használjuk az otthoni munkavégzést, amikor valaki nem a munkahelyén, hanem az otthonában végzi a munkáját és teszi mindezt számítástechnikai eszközzel. A munka eredményét pedig elektronikus úton továbbítja a munkáltatójának.
A koronavírus-intézkedések kapcsán elmaradtak a csoportos összejövetelt igénylő rendezvények, a cégeken belül törlődtek a meetingek. A #maradjotthon mozgalom kapcsán azokon a területeken is előtérbe került a home office, ahol korábban fel sem merülhetett ennek a gondolata. A „korona-pánik” nem csak a „korona home office”-t teremtette meg, hanem az otthoni iskolát, tréninget, jógaórát, kóruspróbát, táv-orvosi konzultációt, pszichológiai tanácsadást, termelési értekezletet, banki ügyintézést, genba sétát, külső auditot is, és ezek mögött sokszor már nem is a félelem, hanem anyagi megfontolások (költségcsökkentés) állnak.
A kapcsolattartás, a kommunikáció jelentősen felértékelődött a home office izolált világában. Az is belátható, hogy ezek nélkül az események nélkül a negatív gazdasági spirál még gyorsabban pörög. Míg visszatérünk a rendes kerékvágásba, addig is szükség van arra, hogy a dolgozókkal, partnerekkel információt cseréljünk, tanítsuk őket, élményt adjunk nekik, sőt a krízishelyzetben kell leginkább lelket tartani és a lelkesedést, a motivációt is fenntartani – és ehhez ma már nem elég egy szimpla telefon.
A hazai Lean Coffee mozgalmunk első online kiscsoportos workshopja a márciusi Debrecen Lean Coffee során debütált. Az elsők közt voltunk, mert hitvallásunk része, hogy mi menjünk proaktív gondolkodással és némi technológiai kreativitással a veszteségek elébe. Így a Budapest Lean Coffee és a Debrecen Lean Coffee lényegében egy közösséggé olvadt össze, és már külföldről is bejelentkeznek az alkalmaink iránt érdeklődők.
Néhány alkalom elég volt ahhoz, hogy ennek a különleges „home office” működésnek a tapasztalásaiból megalkossuk az Online Lean Coffee etikettet, valamint számba vegyük a Leannovation csapat kihívásait, lehetséges veszteségeit is, amihez a lean szemlélet kézenfekvő volt számunkra. De hogyan is kéne megszervezni a „Lean home office-t”, hatékonyan működtetni, van-e jó recept, amit megoszthatnánk nem csak a lean barátok közösségével, hanem bárki másnak is hasznos lehet?
Az online működés látszólag nem igényel különösebb felszerelést és szakmai felkészültséget. „Mit nekünk a home office? Ehhez nem kell más, mint egy csendes szoba, internet, mobiltelefon vagy a számítógép” – gondolnánk elsőre. Aztán amikor minden résztvevő oldaláról, vagy a költségeinkről és az otthoni munka hatékonyságának mérhetőségéről gondolkodunk el, sőt az évtervezőnk rövid, vagy a jövőképünk hosszabb távú céljait, az emberi közösségek alapvető szükségleteit sem feledjük el, akkor mindjárt bonyolultabbnak látszik összerakni a veszteségmentes home office képletét. Az áprilisi Online Lean Coffee két előadója – Becskeházi-Tar Judit és Pinczés Róbert – ezeket a kihívásokat próbálta számba venni saját kutatásuk, valamint ügyfeleik körében, a „lean home office” kialakításával szerzett tapasztalataik alapján. Az estről készült videót itt nézheted vissza: a Youtube csatornánkon.
Tény, hogy mindez nem pótolja a személyes találkozást, a felöltözöm, elindulok, ottvagyok élményét, de magát az eseményt és annak tartalmi lényegét igen. A megvalósításhoz pedig át kell tréningeznünk az agyunkat, hozzáállásunkat, ahogy azt a lean transzformáció során is meg kell tegyük.
Becskeházi Tar Judit / Debrecen Lean Coffee társalapító