Statisztika dióhéjban

Sokan azt gondolják, hogy a statisztika hazudik és arra jó, hogy saját igazunkat alátámasszuk. De azért nem erről kell szólnia. Ha beszéljük az adatok statisztikai nyelvét, akkor szövetségesünké válhat. A novemberi Budapesti Lean Coffee találkozónk bevezető szekciója a statisztika és minőségügy összefüggéseit járta körül, bemutatva, hogyan válhat a statisztika egy hasznos, objektív eszközzé a minőségügy területén.

Statisztika dióhéjban

A novemberi Lean Coffee vendégei Göndör Vera és Kertész Zoltán voltak, akik egyetemi oktatói és gyakorlati minőségszakértői tapasztalataikkal vezettek be minket a statisztikai gondolkodás világába. Az előadás során megismerkedhettünk a statisztika nagy alakjaival, mint Shewhart és Deming,  betekintést nyertünk a statisztikai alapfogalmakba, a mérési folyamat lépéseibe és bizonytalansági tényezőibe,  valamint megértést kaptunk a folyamat- és gépképesség mutatók mögött rejlő folyamatjellemzőkről is. Az előadók érthető, könnyed nyelvezettel,  jól strukturált és figyelemfenntartó diasorral segítettek a statisztikai labirintusban eligazodni. Vera és Zoli gondolatai, a behozott példák,  a gyakorlati szemlélet  és a megosztott üzenetek segítettek felismerni hogyan lehet a statisztikai eszközöket tudatosan, az üzleti folyamatok minőségének javítására alkalmazni. Mert mint azt a bevezetőben is elmondták a minőségügyi statisztika  nem csupán számok és adatok halmaza, hanem egy olyan eszközkészlet, amely konkrét, mérhető módon segítheti a minőségügyi célkitűzéseik elérését. Bízunk benne, hogy a beszélgetés nemcsak a kíváncsiságot, de az elköteleződést is felkeltette a résztvevőkben, hogy saját szervezeteikben is alkalmazzák az újonnan szerzett tudást!

Lean Coffee meeting

A Lean Coffee táblán ezúttal a minőségügy témaköre mellé csoportosultak a javaslatok. Három post-it lapot dolgoztunk fel, melyek kérdései nagyon szorosan kapcsolódtak egymáshoz és az este témájához is:

  • Problémamegoldás tűzoltás helyett:  A beszélgetés során arra kerestük a választ, hogyan fejleszthető és kinek a feladata a proaktív szemléletmód és a folyamatos fejlesztés kultúrájának kialakítása a szervezeten belül.  Abban egyetértettünk, hogy ahhoz hogy a  problémamegoldás a mindennapok részévé váljon, és ne csak időszakos „tűzoltó” lépések maradjanak erős vezetői tudatosság, célok, kapacitás és tudás is szükséges.
  • Minőség és lean – hol a kapcsolódás, melyik melyik része?: A minőség és a lean kapcsolata szorosan összefonódik, mégis gyakran különálló funkciókként működnek a szervezeteken belül. A beszélgetés során arra jutottunk, hogy bár mindkét terület fő célja a hibamentes és hatékony folyamatok megteremtése, a lean inkább a pazarlás csökkentésére, míg a minőségbiztosítás a szabványok és megbízhatóság fenntartására koncentrál – így együttműködésük kulcsfontosságú lenne.
  • Minőség és költség: meddig éri meg ellenőrizni és megelőzni?: A minőségügyben mindig meg kell találni az egyensúlyt az ellenőrzési költségek és a minőség fenntartása között, hiszen minden extra ellenőrzési lépés növeli a költségeket. Ahhoz azonban, hogy erről dönthessünk előbb mérni kell…  a tudatos Minőségköltség elemzés vagy épp  a statisztikai módszerek és mérőszámok segíthetnek abban, hogy csak a valóban szükséges lépések maradjanak meg, így elkerülve atúlzott ellenőrzés költségeit.

 

9-kor zártuk az estét, de a minőségügy témáját visszük tovább a Kecskemét és Győr Lean Coffee eseményeken is . Találkozzunk a hónap 2. hetében!

Váthy Edit – Leannovation Egyesület, elnök