Eric Ries
Találkozás a könyvvel…
Mivel a munkám során nagy növekedési potenciállal bíró vállalkozásokkal (vagy divatos néven: startupokkal) foglalkozom, ezért a (virtuális) könyvespolcomról nem hiányozhat Eric Ries alapműve. Amikor pár éve elmerültem az innovációs ökoszisztémában – lelkes érdeklődőként – akkor ajánlotta valaki ezt a kötetet. Így számomra sokkal több, mint egy önfejlesztő könyv: inkább egy új karriert tudtam a segítségével megalapozni.
Kinek ajánlom?
A könyv elolvasása ajánlott azoknak, akik innovatív, vagy hagyományos vállalkozást visznek, és optimalizálni szeretnének bizonyos folyamatokat a munkájukban. Akik viszont most vágják bele a fejszéjüket a startup indításba, azoknak kötelező olvasmány, hiszen így már az ötlet fázistól ideálisabb körülmények mellett lehet dolgozni, így sok vargabetűtől megkíméli az ember magát és a kollégáit. Természetesen nem csak a vállalkozok, hanem vezetők, vagy ökoszisztéma építők is sokat tudnak profitálni a könyv elolvasásából.
Mit tartalmaz a könyv?
Bár ez a kötet viszonylag rövid, és nagyon egyértelműen fogalmaz (csúnya szóval élve: hülyebiztos) , mégis azt ajánlom az olvasónak, hogy többször fusson neki. A kötet mélységeit ugyanis akkor tudja igazán felfedezni az ember, amikor szemtől szemben találkozik az ott leírtakkal. A vállalkozások különböző szakaszaiban különféle üzeneteket hordoz Ries műve, de nem véletlenül mondják rá, hogy ez a startup Biblia. Tényleg olyan, mint a Szentírás: gyakorlatilag minden élethelyzetre tartalmaz megfelelő üzeneteket, de csak akkor értjük meg igazán, amikor az adott rész, vagy fejezet igazán nekünk szól. (Egy iskolai kötelező olvasmány is teljesen mást jelenthet akkor amikor kötelező, és akkor amikor felnőtt fejjel újrapróbálkozunk vele.)
Ries stílusa sokszor szájbarágós, és egyes részek ismétlődnek – ezt sokan kritikaként fel is hozták a könyvvel kapcsolatban- de szerintem ez inkább előny. A könyv végigolvasása után álmunkból felkeltve fogjuk tudni a vállalkozás és a termékfejlesztés alapvető téziseit.
Pár ezer forintért kaphatjuk meg azt a tudást, amely a nagy lean módszert követő cégek – mint például a Toyota, vagy a Ford – évekig, évtizedekig finomított. A Lean Startup azért íródott, hogy a kezdetektől egy optimalizált, fenntartható , felhasználó-központú vállalkozást építhess fel.
Kedvenc idézet:
„A siker nem szállítja az attrakciót, hanem megtanít, hogyan old meg a vevőid problémáját.”
Kiss Ákos, DebTech szervező