Benchmark a gyakorlatban

Tudatos benchmark tevékenységek folytatása és a jó gyakorlatok megosztása valamennyi szervezet számára egy fontos tanulási forma, fejődési lehetőség lehet. A benchmarking nem más, mint a bevált, másoknál működő gyakorlatok felkutatása és megvalósítása saját szervezeten belül. Hogyan érdemes ezt a tanulási, fejlesztési lehetőséget struktúráltan, tervezetten tenni szervezeti szinten? Milyen lehetőségekkel/forrásokkal érdemes tervezni és hogyan biztosítsuk, hogy a más szervezetnél látott működő (és számunkra fontos) gyakorlatok implementálásra is kerüljenek?

Bechmarking a gyakorlatban

Az estét Váthy Edit nyitotta meg a benchmarking téma fontosságát és mint hasznos fejlesztési/tanulási forma elérhetőségét hangsúlyozva -pédaként saját gyakorlatot hozva.  Leannovation Training Center kialakítása és folyamatos fejlesztése sok-sok, más szervezetnél látott/tanult jó gyakorlat implementálását sorakoztatja fel. (lean labor, papucscsere, vizualizálás)

A szervezeti szintű benchmark folyamatok megismeréséhez ezúttal  vállalati tagunk, a Magna Car Top Systems Kft. két szakemberét hívtuk beszélgetőtársnak. A szervezet részéről Peter Kramer és Kosdi Péter foglalt helyet a pódiumon. A kanadai vállalat a világ nagy autóipari beszállítóinak egyike – a karosszéria elemektől, az elektronikai alkatrészeken át, az ülésekig és villanymotorokig sok mindent gyártanak, a világ legnagyobb autógyárai számára. Európában talán legismertebb a grazi Magna Steyr leányvállalatuk, amely komplett autókat is gyárt. Szügy településén a 325 főt foglalkoztató Magna Car Top Systems Kft. cabriók számára gyárt tetőket – szabás, varrás és ragasztás a főbb megmunkálási kompetencia.

A szervezet 2016 év végén indult el a lean útján, a fejlődést a MAFACT (Magna Factory Concept) néven összeállított elvárás és értékelési rendszer segíti. A MAFACT segít abban, hogy a szervezeti érettség/kiválóság egy közös mérce mentén legyen értékelhető –  lokációtól, technológiától függetlenül összehasonlítható. Az értékelések negyedévente történnek házon belül és évi egyszer külsős (cégcsoporton belüli) auditot kapnak. Péter mesélt az értékelési rendszer bevezetésének kihívásairól és az első sikerekről.  A lean transzformációnak köszönhetően javultak az eredmények, transzparensebb lett a működés és természetesen a kultúra is változott. A MAFACT értékelési rendszer cégcsoport szinten iránytű és összehasonlítási rendszer. Ebben az értékelési rendszerben  2020-tól jelent meg a tudatos Benchmark és Best Practice tevékenységek végzése, mint szervezeti szintű elvárás.

Ahhoz, hogy az értékelésben a maximális 5 pontot elérje a szervezet ,több kritériumnak is eleget kell tenni. A konkrét elvárások között szerepel pl., hogy dokumentált folyamatnak és nyomtatványoknak kell tartozni a tevékenységhez, de a benchmark látogatások tervezésével és számával kapcsolatban is számszerű elvárást támaszt.

A beszélgetés során kitértünk arra, hogyan tervezik a következő időszak látogatásait, kiket vonnak be és hogyan osszák meg a látott gyakorlatot, milyen fórumokon döntenek a megvalósításról. Péter példákat mutatott az elmúlt hónapok benchmark jelentéseiről és néhány Best Practice (azaz bevezetett, megvalósított gyakorlat) implementálásának dokumentálását is láthattuk. A résztvevők oldaláról több kérdés is színesítette a beszélgetést, melyet úgy summázhatunk, hogy  igazán benchmark értékű tartalommal és információval bírt. Azt, hogy ebből mit lehet, hasznos megvalósítani vagy továbbvinni, mindenki átgondolja. A Leannovation Egyesület vállalása az volt, hogy kialakít egy Benchmarking nyomtatványt, melyen a Lean Tourismo eseményeken látott jó gyakorlatokat tudjuk dokumentálni.

Beszélgetőtársainknak ajándékokkal köszöntük meg a felkészülést és az érdekes, tanulságos előadásuk a témában.

Benchmarking témák és célok -Workshop

A Leannovation Egyesület a Lean Tourismo látogatások keretében évi 10-12 vállalat szakmai látogatásával erősíti a jó gyakorlatok megismerését, az egymástól tanulás ösztönzését.  Ahogy a szervezeti szintű Benchmark program tervezésnél, úgy a saját Lean Tourismo naptár összeállításánál is fontos az igények és lehetőségek számbavétele. A résztvevőket 3-4 fős csoportokban dolgoztatva, két kérdésre kerestük a választ:

  • Milyen témákban tanulnátok szívesen más szervezeteknél?
  • Milyen témát, gyakorlatot mutatnátok be Ti a hozzátok látogatóknak?

Ha ötletelésről és közös gondolkodásról van szó, soha nem csalódunk! Ezúttal is remek javaslatok és felajánlások születtek, melyeket strukturálunk és igyekszünk beépíteni a jövőbeni Lean Tourismo programok tervezésnél.

Lean Coffee meeting

A szünet után a Lean Coffee táblára sorakoztattuk a résztvevők által felvetett témákat. A legtöbb szavazatot  „Kanban a feladatkezelésre” post-it kapta. A témagazda azzal kapcsolatban kért véleményt hogy mennyire gyakori és bevált munkahelyi gyakorlatban a digitális kanban táblák (pl. MS Planner) alkalmazása. A beszélgetésbe többen bekapcsolódtak, konklúzióként pozitív tapasztalatok és átláthatóbb feladatkövetés fogalmazódtak meg. A vezetői következetesség és a kanban szabályok definiálása ugyanakkor elengedhetetlen a jó működtetéshez!

Második témánk a geopolitikai változások témájában indított el beszélgetéseket.  Milyen változásokat hoznak a legutóbbi válságok és hogyan formálják át a gazdaságot, a vállakozások működését? Vélemények hangzottak el az ázsiai-csendes-óceáni térségben tapasztalható globális gazdasági növekedésről és az Európába üzemeket nyitó kínai autóipari szereplőkről is. Az idő csak egy rövid véleménycserére, gondolatok felvetésére volt elég, de érdekes volt hallani a résztvevők meglátásait.

Köszönjük az aktív és jó hangulatú estét Mindenkinek! Találkozunk február 7.-én, az esemény hamarosan kiírásra kerül a Meetup-on.

Váthy Edit –  Leannovation Egyesület, elnök