A veszélyhelyzet idején könnyen rájövünk, hogy az életben mik a valódi értékek. Abban is tudatosodunk, hogy hol húzódnak valódi határaink, mire vagyunk képesek, mihez milyen nehezen vagy könnyen alkalmazkodunk. Mit profitáltunk a vírushelyzet hozta változásból vezetőként, szervezetként, emberként? Minden ami velünk történt, követte a változásmenedzsment klasszikus modelljeit? A témát tréner meghívottunk, Hudák Enikő segítségével járjuk körbe.
Hová lett a sajtom?
Bemelegítésként Dr. Spencer Johnson:Hová lett a sajtom? című nagysikerű tanmeséjével indítottunk, mely személyes kedvenc, meghatározó alapmű. A könyv a változásról, a változáshoz való alkalmazkodás folyamatáról szól. A mese főszereplői – az egérkék és kisemberek – nagyszerűen példázzák a változásokhoz való hozzáállás mintáit, a feldolgozás, alkalmazkodás folyamatait miközben az áhított Sajt után kutakodnak az útvesztőben. A sajt a történetben mindannak a metaforája, ami az életben célunk lehet: munkahely, egy kapcsolat, pénz, elismerés, vagy bármely egyéb vágyott tevékenység, személyes cél. Valószínűleg mindenkinek volt már olyan helyzet az életében, mikor hirtelen eltűnt a jól felépített, biztosnak tűnő Sajtraktára. Ilyenkor néha úgy viselkedünk mint a kisegerek, akik gyorsan reagálva szaladnak új utat keresve, néha úgy mint Törek, aki legyőzve a saját félelmét új célokat megfogalmazva indul útnak, és néha úgy mint Tunya aki magába roskadva vár a csodára és nem veszi tudomásul, hogy megváltozott körülötte a világ. Miért is reagálunk ilyen eltérően a változásra, melyek a folyamat tipikus fázisai és mit tehetünk, hogy ezt tudatosabban kezeljük?
Egyetlen állandó a változás maga
A változásmenedzsment „pszichológiáján” Hudák Enikő tréner kolléganőnk vezette végig a csapatot. Enikő rögtön indításként megnyugtatta a résztvevőket: Bármelyik figurával is azonosultunk a mese hallgatása közben, mindegyik teljesen normális! Kr. e. 500 évvel ezelőttről indultunk Herakleitosz mondásával, majd Kotter változásmenedzsment Bibliáját vettük végig. A változás jövőképének kommunikálásánál megálltunk. Kinek és hogyan kommunikáljunk? Az egyének reakciója a bizonytalanra, a változásra mindenkinél legalább kérdőjeleket ad, de sokszor eltérő mértékű félelmet is okoz. Ha valami változik, akkor valami elmúlik. Az elmúlás feldolgozásának természetes pszichológiai folyamata van, melyet a Kübler Ross – Gyászmodelljén keresztül ismertünk meg. A szemléletes példák és szituációk elgondolkodtató kérdéseket vetettek fel, nem volt nehéz azonosulni a modell által leírt fázisokkal.Mivel a szervezet egyének halmaza, egy szervezetet érintő változás kapcsán ezeket a „normális” emberi reakciókat tudatosan és folyamatosan szükséges figyelni a sikeres átalakuláshoz. A Kübler Ross által leírt változáselméletre adható adekvát válasz 4 lépése nagyon frappánsan leírja az egészséges szervezetek kommunikációját: Kommunikáció -Meghallgatás-Jövőkép-Bevonás. De hogy jutunk el és mit tehetünk a sokat emlegetett a bevonásig, hogy az tényleg eredményes legyen? Erről is és az egész témáról nagyszerű összefoglalót kaptunk Enikő előadásában, amit ezúton is nagyon köszönünk! Az előadás visszahallgatható YouTube csatornánkon, ITT.
Az egyéni tanulásokat, az elmúlt hetek változásai okozta tanulásokat white board-on összegezte a csapat – szerencsére sok-sok „Maradjon” post-it gyűlt össze!
A warm-up téma vizuális összefoglalóját ezúttal Mátyás Vero készítette, akinek a jegyzetén az előadás főbb témái és kulcsszavai kerültek kihangosításra. Ügyes munka!
Lean Coffee Table – online
Az előadás utáni szakmai beszélgetés a Lean Coffee table online alkalmazás segítségével folytatódott. Az este során 5 témát beszéltünk át, melyek részben kapcsolódtak a válsághelyzet utáni újrainduláshoz, de mint mindig most is akadt kérdés a vezető készségek fejlesztése, a példamutató, hiteles vezetői minta formálásáról is.
Köszönjük a közös gondolkodást, a nagyszerű beszélgetéseket! Szép nyarat kívánunk, keressétek a Sajtotok és hozzátok vissza a tapasztalataitokat a következő alkalmakra is!
Váthy Edit, Leannovation