DLC 2020 június – Flexi werk, azaz rugalmas gyártás

Nagy öröm volt ismét személyesen találkozni a csapattal, már hiányoztunk egymásnak. Viszont megtartottuk az online lehetőséget is, így aki nem tudott személyesen ott lenni, becsatlakozott online.

Flexi werk, full flex, teljes rugalmasság – Factory 56

Bemelegítő témánkat Petis László indította el. Mit is jelent az autógyártásban a felxi werk? Azt, hogy ugyanazon a szerelősoron akarjuk gyártani a különböző hajtásláncú (hagyományos robbanómotor, hybrid, elektromos) és különböző kategóriájú autókat. A Mercedes ennek a koncepciójának a Factory 56 nevet adta. Erről szól a következő videó: https://youtu.be/UdDvDKC8FVM

Leanesként megnyugtató, hogy az alapértékek nem változnak. Az ember és az emberek fejlesztése továbbra is a fókuszban lesz, hiszen nincs olyan rendszer vagy eszköz, ami flexibilisebb lenne az embernél. A vevők akár az utolsó pillanatban is változtathatnak a konfiguráción, azaz a vevőközpontúság is erős. A videóból az is kiderül, hogy alkalmazni fogják a digitális shopfloor management-et, de mindezt a genba-n és minden egyes dolgozó quality menedzser lesz. Végül, de nem utolsó sorban a beszállítók fejlesztése is fontos lesz, hogy megfeleljenek a jövő beszállítói követelményeinek.

A Mercedes kecskeméti gyárának második ütemét is ez alapján szeretné felépíteni és a debreceni BMW is ebben a koncepcióban gondolkodik.

Ha leanesként belegondolunk, akkor sok kihívás előtt állunk. Az átlagos vevői ütemidőhöz hogyan tudjuk az eltérő ciklusidőt, átfutási időt igazítani. Hiszen egy elektromos autónak sokkal kevesebb alkatrésze van, így sokkal kevesebb időbe kerül az összeszerelése. A videóban látható, hogy a Mercedes alternatív pályákban, szerelési útvonalakban gondolkodik. Hogyan biztosítjuk ehhez a több alkatrészt a húzórendszernek megfelelően, melyek között az „átállásnak” kevesebbnek kell lennie a ciklusidőnél. Több alkatrész kell, hogy JIS-ben érkezzen.  Hogyan tudjuk lekezelni a beszállítói láncban a sokkal több féle alkatrészt, alacsony szinten tartva a készletet.

Rugalmas gyártás egy KKV-nál

Az előadás második részében megnéztük, hogy egy magyar KKV, egy műanyagfröccsöntő cég, hogyan tudja kialakítani a full flex gyártását. Igen, egy egészséges és előre mutató gondolkodás fontos egy KKV-nál is. Milyen alapot kell csinálni az új gyártócsarnoknak, milyen vezetékezést kell kialakítani, hogy az éppen aktuális vevői igényekhez alakítsuk ki az ideális áramlást, az ideális gépelrendezést. Milyen darupálya kell ehhez, hogy ne csak a szerszámok mozgatását oldjuk meg, hanem a gépek mozgatását is. Így egy elrendezés módosítás órákban és nem napokban mérhető, külső segítség nélkül. Ne egy termékhez vegyünk gépet, hanem egy termék portfólióhoz. Úgy állítsuk össze a gépparkot, hogy gyakorlatilag minden terméket le tudjunk gyártani – záróerő, a termék tömege. Használjuk ki a digitalizációt is, hogy az információ áramlásunk és a dokumentáció kezelésünk is kellően rugalmas legyen.

Lehet, hogy így többe kerül egy új gyártócsarnok megépítése, de bőven visszahozza a magas rugalmasság „képesség” a befektetést.

A szünetben bepótoltuk az első születés napi tortázást is! Boldog születésnapot DLC!