Budapest Lean Coffee 2019 May

Munkaerő MA. És HOLNAP?

Nagyjából 3-4 éve új tényező jelent meg a vállalati folyamatok hatékonyságának horizontján: a munkaerő egyre gyorsuló fogyásának jelensége. Ma már nincs olyan vállalat, amelynél valahogyan ez ne lenne téma, probléma, vagy éppen dráma. Ki hogyan látja most ezt a helyzetet, mennyire kritikus, mennyire eltúlzott, illetve mennyire gondolják átmeneti jellegűnek?

A témában közös beszélgetésre hívtuk meg a májusi Budapest Lean Coffee résztvevőit. A vártnál is nagyobb létszám arról árulkodott, hogy nagyon is aktuális és megoldatlan probléma ez a magyar vállalatoknál.

A pódiumbeszélgetést az Ispiro Consulting szakértői  – dr. Szvetelszky Zsuzsanna kommunikációs szakértő és pletykakutató és Mezriczky László vállalati kommunikációs tanácsadó  – vezették. A vállalati szférából három cégtől (TS-Tech Hungary, Scintilla Kft., Tisza Cipő csoport) is érkezett egy-egy gyártásvezető szakember, hogy közösen utánajárjunk ennek a témának.

Mi is a fő probléma, miért találunk ma nehezen új munkatársakat? Ezzel a komplex kérdéssel nyitotta meg Zsuzsa az estét és egy igazán izgalmas, inspiráló és tanulságos másfél óra kerekedett belőle.

A résztvevők az egyik fő oknak a HR osztályok működését nevezték meg. 25 év óta gyakorlatilag nem kellett a HR szakembereknek mást csinálni, mint a klasszikus munkaügyi feladatokkal foglalkozni –  hiszen meg volt a lehetőségük kiválasztani a jelentkezőkből a számukra legjobbakat. Mára azonban,  – köszönhetően a külföldi munkavállalásnak is – átalakult a munkaerő piaci helyzet. Kutatni kell az alkalmas munkavállalók után, a meglévőket pedig megtartani.

Elavult szemlélet már, hogy pénzzel, időszakos béremelésekkel ez megoldható, mert ennek hatása maximum 2-3 hónap. A munkavállalók többsége nem a pénz miatt vált már, sokkal inkább számítanak a munkakörülmények, a légkör, a bánásmód, összességében kialakul a dolgozókban egyfajta bérérzet, ami alapján marad vagy kilép. Vezetőként foglalkozni kell a dolgozókkal mint emberrel és ez nem is olyan egyszerű feladat.

Másik problémaforrásként a nem tisztázott belső folyamatokat neveztük meg. Amikor egy új dolgozó úgy tölti el az első munkanapját, hogy nem tudja hol és mit fog csinálni, az bizonytalanságot ébreszt benne. Jellemző probléma még a bérfeszültség, amikor az új dolgozót magasabb bérrel veszik fel, mint a több éve ott dolgozót. (És ez persze mindig kiderül, előbb vagy utóbb..) Legnagyobb érték tehát amit a vállalat képviselhet, a konzekvencia.

A kulcs a szakemberek és a résztvevők véleménye szerint is egyértelműen az emberekkel való bánásmódban keresendő!

Fókuszban a középső szinten dolgozó csoportvezetők vannak, akik naponta találkoznak és közvetlen, bizalmasabb kapcsolatban vannak a dolgozókkal. A HR osztály nem tud egy többszáz fős vállalatnál napi szinten foglalkozni velük, bármennyire kedves a HR-s kolléga, a munkatárs számára egy idegen, akinek nem fog megnyílni mikor a pl. az elégedetlensége vagy felmondása okáról kérdezik. Ezért a vállalatok feladata, hogy kiemeljék a csoportvezetőket úgy, hogy mind a szakmai tapasztalatot, mind a munkamorált, mint értéket adják át a frissen érkezőknek és odafigyelő munkakapcsolatot tudjanak kiépíteni velük. Jó gyakorlat a régi dolgozókból oktatókat kinevelni, ezáltal az újak integrálása hatékonyabb, a régi dolgozó pedig megbecsülve érzi magát a feladattól.

Az üzenet így szummázható: Legyünk egy kicsit Mindnyájan HR-sek a saját területünkön és foglalkozzunk a dolgozókkal, hiszen ritkábban vált az, akit megbecsülnek!

Nem csak a munkaerőpiac változik, de a munkahely, mint közösség is rohamosan alakul át. Távmunka, részmunkaidő, home-office, shared desk… Ezek nem csak üzemeltetési, de munkaszervezési, kommunikációs, felügyeleti kérdések is. Hogyan maradhatunk skálázhatóak, motiválhatóak, ellenőrizhetőek úgy, hogy a csapat fele fizikailag ritkán, vagy alig találkozik?

A résztvevők véleménye szerint a  szellemi munkakörben dolgozóknál megoldás lehet a nagy fluktuációra a távmunka/home office lehetősége. Szerencsére ez Magyarországon is növekvő trendet mutat, mert bizonyított tény, hogy bár otthon egyéb mással is foglalkoznak, mégis a munkára fordított idő kifejezetten hatékonyan telik. Egyes feladatok vagy akár munkakörök olyan jellegűek, ami miatt szinte értelmetlen beutazni a céghez, otthon is elvégezhető. Jó példa erre a gyermekkel otthon lévő kismama. A munkára szánt rövid idő alatt kénytelen 100%-ig koncentrálni, így az egyik legjobb munkaerő tud lenni.

Milyen ma egy korszerűnek tekinthető vállalatban az együttműködés, a kollaboráció? Mennyiben kell változtatni az eddig használt módszereken?

Szakértői vélemények szerint a régi HR módszerek már sok esetben nem alkalmasak… Remek példaként jött fel a  fluktuáció csökkentésére a Stay interjú is. Reagáljunk, mielőtt elmegy egy dolgozó és ne csak az exit interjún derüljön ki, hogy megelőzhettük volna! A vállalatoknak sokat és folyamatosan kell dolgozni azon, hogy vonzó, a dolgozói igényekre gyorsan reagáló munkahely legyen. Mindenki ott dolgozik szívesen, ahol profin mennek a dolgok és erről minden nap meg is győződhet…

Az 5 évvel ezelőtt mit csináltak volna másképp? kérdéssel zártuk a beszélgetést. A válasz a megkérdezettek részéről a  HR jelen kihívásokra való fejlesztése, a művezetői szint fejlesztése, cég image építés és emberi kapcsolatok ápolása volt. Ezzel soha nem vagyunk elkésve!!!

Összességében megállapítható, hogy nincs modell egy ember megtartására. Amit a szervezet megtehet, hogy foglalkozik vele. 26-an, akik jelen voltunk a beszélgetésen ebben egyetértettünk – bízunk benne, hogy tovább tudjátok vinni az üzenetet és a beszélgetés során hallott elgondolkodtató gondolatokat, gyakorlati tippeket!

A szokásos Lean Coffe meeting a nagy létszámra tekintettel két csoportban zajlott. A témajavaslatok kivétel nélkül a pódium beszélgetés témájához kapcsolódtak!

Egyik csoport a vállalat megtartó erejéről ill. a már felmondásban állók esetleges visszacsábításáról beszélgetett. Az első témánál a dolgozói elégedettségmérésről ill. a példamutatás, vállalati szellem jelentőségéről beszélgettünk. A második témánál rögtön jött a kérdés, hogy vajon érdemes-e foglalkozni azzal aki már felmondott? Megoszlottak a vélemények.

A másik csoport a csoportvezetők képzéséről beszélgetett és megvizsgálták hogy miért nehéz a HR business felé lépni.

Minden résztvevőt magával ragadott ez a téma, mert túl azon a tényen, hogy a munkaerő felvétel ma nagyon nehéz, izgalmas tapasztalatcserében volt részünk a csoportban való munka jelenségeiről, vezetői mintákról vagy a személyes problémák kezeléséről. Ezek erősen befolyásolják a hatékony munkát, ezért is tartjuk örökzöld témának.

Köszönjük ezt az inspiráló estét a meghívott vendégeinknek és minden résztvevőknek!

Találkozunk június első szerdáján a Teide Cafe-ban!

Leannovation Team