Debrecen Lean Coffee 2019 november

Hogyan támogatja a Jidoka a Just In Time-ot?

A novemberi minőség hónaphoz csatlakozva, a Debrecen Lean Coffee-n is minőséggel kapcsolatos témát beszéltünk át bemelegítésként Váthy Edit felvezetésével.

A klasszikus Toyota ház két oszlopa a Jidoka és a Just In Time. A Just In Time-ot nem nagyon kell megmagyaráznunk, nagyon sokat beszélünk róla. De a Jidoka-t talán kevésbé ismerik, pedig nagyon fontos szerepet tölt be a Toyota Termelési Rendszerében. Történelmileg is ez valósult meg még az 1900-as évek elején, amikor Sakichi Toyoda megalkotta a G típusú szövőgépet. Ennél a berendezésnél a Jidoka nem volt más, mint szál szakadáskor a szálakon átfűzött lamellák leesnek, egy mechanizmus ebben megakad és megállítja a gépet. Azaz a gép automatikusan megáll, ha minőségi probléma van és nem gyárt több száz méter selejtet. Többek között ez a megoldás forradalmasította az ipart – egy operátor már több gépet is tudott kezelni, felügyelni.

A Jidoka oszlopa a minőségről szól! Azaz gyártsunk elsőre jót és ha hiba van, akkor álljunk meg, tárjuk fel a hibát, találjuk meg és oldjuk meg a gyökérokot. Mi szeretjük ezt a megállás luxusának is nevezni. Többször találkoztunk pályafutásunk során olyan cégekkel, akik rettegnek a megállástól, pedig Taiichi Ohno-t idézve „Állítsuk meg a folyamatot, hogy annak soha ne kelljen megállni”.

A Jidoka-nak több szintjét különböztetjük meg:

  • jelzés – a gép felismeri a hibát és jelez – pl.: kocsi jelzi, ha esedékes a kötelező szervíz
  • beavatkozás – a gép felismeri a hibát és megáll vagy beavatkozik – a vírusírtónk vagy tűzfalunk karanténba teszi a problémás filet
  • megelőzés – nem is jutunk el a hibáig, hibázásig – pl.: poka-yoke, hibabiztos megoldások, szabályzókártyák használata

 

Ne feledjük el a minőséget, ne csak egy tanúsítvány megszerzését szolgálja, ne csak egy szlogen legyen, hanem legyen a vállalati lean kultúra része és ezek után már joggal nevezhetjük TQM-nek is.