Ez is olyan téma a lean menedzsment témakörében, amiről nem lehet eleget beszélni. Az 5S jóval több, mint technika órás ragasztgatás a padlón. Erről beszélgettünk a májusi ONLINE Debrecen Lean Coffee bemelegítő témájaként.
Az alapok: szelektálás – elrendezés (találjuk meg mindennek a helyét) – takarítás – sztenderdizálás – fenntartás. Ez az 5 db S. Egy-egy szó, de mennyi minden van mögötte.
Egy „utazásra” indultunk…
Első állomásunk az óvoda volt, amit én csak egyszerűen 5S mennyországnak hívok. Az óvónők egy remek rendszert működtettnek, hogy elkerüljék a káoszt. Amikor megyek a kislányomért az oviba nem győzöm csinálni a fényképeket a jobbnál jobb 5S példákról. A jelek használat, a törölközők, poharak, fésűk elhelyezése, az étkezéseknél ki hol ül vagy az, hogy ki lesz ebéd utis. Remek, remek példák és a fenntartás is nagyon jól működik az óvónők által.
Következő állomásunk az iskola volt, ahol már sajnos elfelejtjük az óvodás 5S élményéket. A Clean up Japan mozgalomhoz csatlakozva már 4. éve aktívan működik az 5S Public egy kiskunfélegyházi általános iskolában. 2016-ban egy konferenciával összekötve indította el a Magyar AOTS Társaság ezt a remek kezdeményezést. Az 5S nap egy igazi közösségi élmény, érezni lehet a közösség erejét. Ahol 100-120 ember (diákok, szülők, tanárok) néhány óra alatt csodát tesznek. Persze fontos, hogy tudják mit, miért csinálnak (képzés) és hogy a fenntartás is működjön – erre bizonyíték a minden évben sorra kerülő 5S nap.
Majd megérkeztünk haza. Tudnak-e az 5S alapelvek otthon is működni? Természetesen igen, azzal céllal, hogy minél több minőségi időt tudjunk eltölteni családtagjainkkal vagy saját magunkkal. Néztünk példákat KonMari-ra, amiből lett a SanyiMari 🙂
Következő állomásunk az egészségügy volt. Becskeházi-Tar Judit osztotta meg tapasztalatait és eredményeit egy kórházi 5S projekttel kapcsolatban. Itt kultúra és gondolkodásmód váltó eszközként használták az 5S-t és a minőségbiztosítási rendszer bevezetésének megágyazva.
De miért lett a cím A „leanesíett” 5S?
Paul Akers, 2 Second Lean könyvében van egy Hoks nevű japán cég, ahol 10 millió dolláros veszteségből csináltak 10 millió dolláros nyereséget lean transzformációval. Az egyik kulcs elem volt, hogy az ügyvezető leegyszerűsítette az 5S-t, hogy mindenkinek érthető legyen. Így született meg a 3S – takarítás, szelektálás, sztenderdizálás. Minden nap a munka megkezdése előtt mindenki, még az ügyvezető is 3S-ezik és fejleszt. Ezzel a napi rutinnal tudja a vezetés az alázatot megmutatni a kollégák felé, mindenki bevonásával segíteni a problémák feltárását és így a folyamatos fejlesztést.
Pető Sándor, Leannovation