Második Győr Lean Coffee
2021. október 13-án is szép számmal gyűltünk össze a Széchenyi István Egyetem Menedzsment Campusában. A bemelegítő témánk a Felsővezetők lean-(n)esítése volt. Vendégünkkel, Frey Gergellyel erről és a felsővezetők szerepéről beszélgettünk a lean átalakulási folyamatban.
Vendégünk tapasztalt lean szemléletű vezető, aki a 2000-es évek elején ismerkedett meg a lean szemlélettel egy németországi képzési program során. Karrierje kezdetén megfertőződött a lean szemléletű vezetéssel, így amikor gyárigazgató lett nem volt kérdés, hogy ezt a vonalat képviseli ő is.
Nézzük végig mitől lesz lean szemléletű egy vezető:
- elkötelezett vezető(k): sokszor emlegetjük, de nagyon fontos és az elköteleződésen kívül az aktív részvétel is elengedhetetlen. Ne kényszer legyen a lean, hanem életszemlélet. Mutassunk jó példákat, jó mintákat.
- lean stratégia létrehozása, ami támogatja a vállalati vízió és köztes célállapotok megvalósítását. Egy-egy évnek lehet külön fókuszt adni: pl.: VSM, AGV, quality
- kell egy lean vezető és egy csapat, aki a lean tevékenységet koordinálja (főleg az átalakítás elején) és a csapat pedig a megvalósításban tud hatékonyan részt venni
- szervezeti struktúrában a lean vezető közvetlenül az első számú vezető, a gyárigazgató alá tartozzon, hogy minden terület elfogadja
- bontsuk le a falakat az egyes területek között, hiszen az érték horizontálisan áramlik, alakítsunk ki value stream szervezetet, melynek fókuszában az értékteremtés áll
- emberközpontúság, az emberek tisztelete: Nagyon fontos, hogy állítsuk magunk mögé az embereket. Értsék meg a kollégák, hogy mi és miért történik körülöttük. Hallgassuk meg őket, használjuk ötleteiket, javaslataikat. Folyamatosan kommunikáljuk a változásokat, legyen transzparens a folyamat.
- vonjuk be a kollégákat minél szélesebb körben (vertikálisan és horizontálisan is): legyenek workshopok, legyenek kaizen események, induljon el az ötlet menedzsment. Ezeknek az a célja, hogy hosszabb távon legyen napi rutin a lean szemlélet. Nagyon motiváló az operátoroknak a Minőségi körök tevékenysége és nemzetközi megmérettetése is.
- türelem: egy lean átalakulási folyamat, vagy akár „csak” a megfelelő ötlet menedzsment elindítása hosszú időt vesz igénybe (1,5 – 3 év), hiszen az emberek gondolkodásmódjának megváltoztatása (ami a legnagyobb kihívás) nem megy egyik napról a másikra. Az időn kívül sok-sok energiát és erőforrást, pénzt kell ráfordítani. Ami biztos, hogy meg fogja hozni az eredményt!
- ha nincsenek központilag meghatározott irányelvek: akkor alakítsuk ki saját „termelési rendszerünket”, irányelveinket, hogy a módszertan rögzítve legyen.
- nagyon gyors információ áramlást kell kialakítani: alakítsuk ki a minden szervezeti szintet átfogó shopfloor management-et, ami a fenntartás egyik legfontosabb eszköze
Mit tegyünk, ha nem egy lean szemléletű vezető alá tartozunk?
Kezdjünk el „kicsiben” a saját területünkön fejleszteni, használni a lean eszközöket és lean szemlélettel vezetni – a fejlődés eredménye látványos lesz, ami felkelti a vezetők érdeklődését. Fogjuk meg a vezető(k) kezét és cipeljük le a genba-ra és a helyszínen mutassuk meg a fejlesztéseket. A helyszín inspiráló lesz a vezetőnek is, ha látja, hogy jól működnek és fejlődnek a dolgok.
A rendszeres látogatások alkalmával pedig látható lesz, hogy változik a környezet és az egyes szervezeti szintek is közelebb kerülnek egymáshoz.
Nagyon izgalmas téma, de a lényeg (ennél is), hogy ne csak beszéljünk róla, hanem csináljuk, tapasztaljunk és folyamatosan fejlesszük.
Köszönjük Gergelynek a beszélgetést!
Lean Coffee beszélgetések
Két témára maradt időnk a Lean Coffee szekcióban. Az első a vizualizációval foglalkozott, elsősorban arra, hogy tudjuk az értékeket a víziókat „megmutatni”. A második pedig a nehéz, fejlődést gátló emberek kezeléséről szólt. Ez a téma olyan érdeklődést váltott ki, hogy a csapat megszavazta a novemberi Győr Lean Coffee felvezető témájának.
Pető Sándor – Leannovation