A homoki bárka misszió – avagy tudunk mi hatékonyak lenni!

Játékkal a tanulásért

Mi a tanulás legjobb módja? A játék! Hisszük és gyakran alkalmazzuk a játékosítást az új tudás, új szemlélet elütésekor vagy akár a  csapat együttműködés  fejlesztéséhez. A játékosítás (gamification) nagyban növeli a résztvevői élményt, a résztvevők érzelmi bevonódása révén.

A homoki bárka misszió

Az októberi Kecskemét Lean Coffee helyszíne ezúttal is a Qualimax genbája volt, a szimulációs játék témája pedig a veszteségmentes, vevőközpontú gyártási rendszer kialakítása. Révész Gyula készült fel az estére a játékkal, a meglepetés izgalma már az estére berendezett terembe lépve megragadott mindenkit: 4 különálló asztal, rajta gyermekkorunkból ismert tüskejáték építőelemek, rajzos utasítás, alkatrésztárolók, leírások…

Minden résztvevőnek jutott szerep: operátor, minőségellenőr, logisztikus, üzemvezető, műszakvezető „sapkát” felvéve a betanítások után elindult a gyártás.  A vevői igényt (hozzávetőleg) követve szépen sorban készültek a (majdnem) specifikáció szerinti homoki bárkák. A hangulat egy pörgős és kissé káoszos üzem hangulatát idézte – az első körös megrendelések lezárása után a vevővel kiértékelték az eredményeket, ami egészen röviden összegezve lesújtó lett. A csapat magas költségekkel és alacsony vevői elégedettséggel vette az első kihívásokat.. Viszont tele voltak ötletekkel, levont tapasztalatokkal és szerencsére javításra volt lehetőség –  sőt kifejezett elvárás a vevő és cégvezetés oldaláról! A fejlesztére kapott időablakban layout átrendezés, betanítás, készletszintbeállítás is történt –  a csapat magabiztosan és egy új gyártási koncepcióval várta a második kör vevői rendeléseit. Az átgondolt folyamat, a vevői igényre fókuszáló gyártáskialakítás meghozta az eredményét. Gyakorlatilag minden belső KPI-ban jelentős (50-80%) javulást produkáltak és a vevői elégedettség is duplázódott.

Javításra, tökéletesítésre maradt még terep –  csakúgy mint a legolajozottan működő gyártósorokon. A fejlesztés hevében ezeket is összegyűjtötték és átbeszélték. A megvalósításra ezen az estén már nem volt szükség, hisz a csapat a cégvezetés által megadott gyártási költségcélt abszolválta:-)Ami izgalmas volt, hogy minden szereplő reflektált a szerepkörében tapasztaltakról: az első körben az operátor unatkozott, nem érezte hasznosnak a jelenlétét a káoszos gyártástervezés miatt –  a logisztikus úgy érezte, Ő a király, nagy szükség volt rá és ő döntötte el kit szolgál ki prioritással –  az üzemvezetőnek „deja vu” érzése volt, a szervezetlenség visszaköszönt neki a mindennapokból… Remek 2 óra volt, ahol a résztvevők brilliánsan alkalmazták a lean elveket, a minőségfókuszt, csapatmunkát!

Lean Coffee meeting

A Kanban táblánkra felkerült színes post it cédulák közül 2 témát tudtunk alaposabban körbejárni. Az első a gyártósori  információáramlás mint dolgozói elégedetlenség egyik forrását feszegette. A kiindulópont egy tanulmány volt (nem hazai) amely állítása szerint a gyártásban dolgozók elégedetlenségének egyik fő oka a kevés vagy nem egyértelmű információ. Mennyire valid ez hazánkban? Honnan tudjuk meg, hogy elég-e az átadott információ? Milyen (jól) működő kommunikációs csatornákat használnak a szervezetek?  Mi az ami alapvetően motiválja a kollégákat? A témához többen hozzászóltak és egy elgondolkodtató beszélgetés lett belőle.

A második legtöbb szavazatot kapott téma a „Kék galléros munkavállalók megtartásának hatékony módjait” kereste. Sok felé kalandoztunk a téma kapcsán, de visszautalva a játékra az is megfogalmazódott, hogy már maga a gyártási szemlélet is meghatározó lehet (egyértelmű utasítások, teljesíthető feladatok, visszajelzés). Emellett kihangosodott a rendszeres „törődés” fontossága: oktatások/workshop bevonás, kimozdítás a napi tevékenységből, pszichés támogatás.

Az estét fél óra túlórával zártuk – ahogy lenni szokott:-) Bízunk benne, hogy mindenki feltöltődve, szakmailag inspirálódva ment el és jön vissza november 9.-én is! Témakiírást figyeljétek a Meetup-on!

Váthy Edit – Leannovation Egyesület, elnök