Belegondoltatok már, hogy a saláták, kedvenc zöldségeink mennyi (veszteséges) utat tesznek meg a termelőtől míg végül az asztalunkon, vagy az éttermek konyháján landolnak? Hogy hogyan garantálható a magas minőség és kiszámítható ár egy olyan környezetben, ahol alapvetően az időjárás diktál? Általánosabban: hogyan érvényesíthető a vevőfókusz és a veszteségek minimalizálása a mezőgazdaságban?
A bedrock.farm alapítói a „városi farmer”, „belvárosi termelőház” irányzattal a mezőgazdaság megújulása irányában léptek egy hatalmasat. A startup alapítói nem a növényt igazították az időjárási körülményekhez, hanem a körülményeket a növény igényeihez. Így egész évben (vegyszer és GMO mentesen) termeszthetnek friss növényeket, amit fix áron tudnak kínálni. Ezt a környezetet a kilencedik próbálkozásra sikerült működőképessé és skálázhatóvá tenniük…Hogy milyen utat jártak végig és mindezt milyen filozófia, értékrend, módszer vezette? A márciusi Budapest Lean Coffee fórumon erről hallgathatunk az egyik alapítótól, Szűcs Endrétől.
Ötlettől az üzleti modellig..
Az előadás felütéseként megismertük bedrock.farm alapítóinak személyes indíttatását a vállalkozás életre hívásában: Mit eszek 10 év múlva? És mit esznek a gyerekek 50 éve múlva? Alapítótársával (dr. Balázs Bence) közösen úgy döntöttek, azon dolgoznak, hogy egy olyan világban élhessünk, ahol az utánunk következő generációknak is lesz lehetősége tápláló, friss, vegyszermentes élelmiszerre. A termelést 2019 elején kezdték el, zárt térben, speciális lámpákkal, szivattyúkkal és légkondicionáló berendezésekkel alakítják ki a leveles zöldeknek és a fűszernövényeknek megfelelő környezetet.
A gyártás technológiai ill. piaci igények okozta kihívásokról hosszan mesélt Endre: a csapat által jól ismert leanes gondolkodás, a tudatos értékszemlélet hamar közös nyelvet alakított ki a résztvevőkkel. A gyártási koncepciók kidolgozása során egyértelműen a JIT elvek és a húzás megvalósítása vezérelte a irányt, de minderre erősen hatott a növény élettani alapú viselkedése. A megoldást a szükségletek és a termelési körülmények párosítása, szabványosítása adta. Természetesen rengeteg szimuláció és kísérlet után, aminek rövid, de annál látványosabb demoját a csapattal is megosztotta.
A technológiai kérdések átbeszélése után megismertük a vállalat üzleti modelljét, ahol szintén sok meglepő és jövőbe mutató pontot érintettünk. A hihetetlen mód magával ragadó előadásmód, az ismertetett tartalom és megismert gondolkodásmód (pozitív értelemben) letaglózta a jelenlévőket. A kérdések záporoztak, Endre pedig állta a sarat:-)
Az időjárástól független, megismételhetően magas minőség és az év minden napján vevői igényre történő „aratás” egyértelműen megkülönbözteti a bedrock.farm fűszernövényeit a piac egyéb szereplőitől. A céljuk egyszerű: a saláta se utazzon többet, mint mi:-)
A lendület, az elhivatottságot és alázatot amit Endrén éreztünk az este minden percében pedig bedrock.farm szervezetét különbözteti meg. A küldetésük beszédes és az együtt töltött majd 2 óra után számunkra egyértelműen hitelessé is vált : Teremtsük meg az alapokat, amelyre mások is épitkezhetnek!
Nagyon köszönjük a lehetőséget és mindenkit arra bíztatunk hogy éljen a farmlátogatás lehetőségével, ahol még sok-sok érdekes információval és a bedrock.farm elhivatott csapatával találkozhat!
Lean Coffee meeting
Endre előadása óriási hatással volt a csapatra, a Lean Coffee meeting alatt is vissza-vissza tértünk a hallottak kapcsán felmerült kérdésekhez. Elsőként a „munkám zavaró folyamatos megszakítások” kapcsán abban segítettünk a témagazdának, hogyan tudna fókuszáltabban, csak a valóban szükséges témákba bevonódni és az „energianyelő” egyebekből kiszállni. Ötletként egy saját telefonpolicy létrehozása, a naptárban Alert sáv kiírása ill. egy tételes feladatlista összerakása merültek fel – amit elvitt magával.
Áprilisi témánk még finomítás alatt, keressétek a kiírást Meetup felületünkön!
Váthy Edit – Leannovation Egyesület, elnök