2021. november 22-én átadták a Nemzeti Kiválóság Díjakat. A Díj célja a kiemelkedő teljesítményt felmutató, sikeresen működő szervezetek tevékenységének elismerése. Büszkék vagyunk arra, hogy a Leannovation Egyesületi tagjai között tudhatjuk a tavalyi év egyik nyertesének, a Macher Zrt.-nek HR és CSR vezetőjét, Macher Juditot. A február első szerdáján a minőségügy ernyője alatt létrehozott Quality Fresh! fórumon Judit ismertetésével jártuk körül ennek a díjnak a tartalmát, az utat ami a Macher Zrt.-t a díj megnyeréséhez vezette.
Macher Zrt – az út a Nemzeti Kiválóság Díjhoz
Judit nem első alkalommal adott elő közösségünkben, így tudtok, hogy egy strukturált, figyelemfenntartó és inspiráló előadásra számíthatunk. És újra meglepett minket. Az egyedi, profin kidolgozott diasorral és az érdeklődést végig fenntartó tökéletesen felépített (család) történetmeséléssel egy kicsit mi is a Macher Zrt-nél érezhettük magunkat egy rövid időre. Családi értékrend, céges történetek, nehézségek és sikerek – mindenből kaptunk egy kis betekintést. Az EFQM megközelítése, a modell értelmezése és az általa támasztott megmérettetésre való inspirálás nem egy klasszikus késő estébe illő téma – Juditnak mégis sikerült a „földre lehozni” és könnyen érthetően ismertetni az EFQM modell megközelítését, összefoglalni, milyen előnyöket, tanulásokat és kihívásokat kaptak Ők a pályázaton való indulástól.
Mint megtudtok, az utazásuk első mérföldkövét az 1994-ben elkezdett ISO 9001 rendszerépítésére teszik, melyet a következő években tudatos szervezeti működés fejlesztés, a stratégia szemlélet bevezetése követett. Az első önértékelésüket az EFQM aktuális modellje szerint 1999-ben végezték el, de a külső megmérettetéssel még vártak egy évet. A fejlesztések és finomítások meghozták az első elismerést, 2000-ben már beadták a pályázatot és elnyerték a Nemzeti Minőség Díjat. Az EFQM keretrendszere megadta az ívet a további fejlődésnek, a vállalati kultúra erősödésének. A szervezet folyamatosan erősödve alakította ki a piaci környezet változásaira való gyors reagálás képességet is, vevőkörben, létszámban, technológiában is erősödve. 2009-ben újra megmérettették magukat és az NMD pályázat újabb díjat hozott. Az EFQM modell 2020-ban jelentős változáson ment át, ami újfajta felkészülést igényelt. A csapat tudatosan készült. (szakirányú továbbképzés a Kodolányi Egyetemen, belső teamek kinevezése és összedolgozása) Sok energiát és munkaórát beleraktak a pályázati felkészülésbe – hisz az öndiagnózis sok-sok fejlesztési pontot tárt fel. A pályázat elkészülte és beadása egy mérföldkő volt Judit elmondása szerint: megköszönte a munkatársak munkáját és támogatását és a külsős értékelés nélkül mély hittel jelentette ki: bármi lesz a folytatásban, azzal amit végigvittünk mi már nyertünk. Tanulást, együtt gondolkodást, közös célokat és a fejlődésünket segítő feladatokat. A helyszíni szemle és az értékelők mindezt megerősítették, 2021. novemberében büszkén vehették át a Nemzeti Kiválóság Díjat a közepes méretű termelő szervezet kategóriában. „A Díj lehetőség, érték és egyben felelősség is. A Macher Zrt.-nél tudatosan figyelünk erre – mondta Judit.” Mi pedig elhisszük, hisz az előadás alatt tapintható volt az alázat, az egyszerűen, de annál markánsabban deklarált vállalati értékek tisztelete és napi szintű képviselete. Felelősségből és példamutatásból is jeles, mindenkit arra buzdítunk tanuljon a szervezettől a minőségszemléletről, a kiválóságról a tudatos fejlesztésről!
Quality Café
Az előadás után a témánál maradva World Café módszertannal aktivizáltuk a csapatot a közös gondolkodásra a modell kapcsán. Az este során segítségünkre volt a Díj két Kiválósági Nagykövete, Becskeházi-Tar Judit és Stasztny Péter is, akik Macher Judittal együtt elvállalták a 3 World Café asztalgazda szerepét. A World Cafe beszélgetések 3 vezető kérdés mentén folytak a folyamatosan változó asztaltársaságoknál:
- Mitől lehet hasznos az EFQM 2022 önértékelési modell alkalmazása a szervezetnek?
- Mi legyen az első lépés?
- Milyen gyakorlataitok vannak a szervezeti változások/transzformáció/projektek fenntartható tervezhetőségéhez? Hogy csináljuk, milyen struktúrával?
A résztvevők gondolataikat kicserélve és átbeszélve inspirálódtak asztalról-asztalra és kérdésről-kérdésre haladva. A 3×20 perc eltelte után az asztalgazdák összegezték a World Café lepedőkre jegyzetelt és rajzolt konklúziókat. A kulcsszavak és vezető gondolatok flichart lapra is felkerültek – transzparenssé téve az este főbb üzeneteit és a résztvevőkben megfogalmazódott gondolatokat. Örömmel nyugtáztuk, hogy sok résztvevő ismerkedne tovább a témával és találná hasznosnak szervezetében az EFQM irányába történő tudatos elmozdulást.
Quality Fresh! fórum egy könnyed hangvételű, a szakmában jártas régi és arra nyitott új kollégáknak címzett fórum a minőség aktuális kérdéseivel és témáival. A 2022-es évben negyedévente tervezünk a februárihoz hasonló, workshopokkal egybekötött találkozókat.
Az esemény folytatásaként az érdeklődők a Leannovation Egyesület szervezésében, Tar Judit és Stasztny Péter szakmai vezetésével egy félnapos EFQM modell workshopon vehetnek részt március 11.-én. A workshop a Szövetség a Kiválóságért Egyesület felajánlásában, az SzKKE szakértőinek előadásában valósul meg. Mi már nagyon készülünk a napra, hisz a Leannovation Egyesület is szeretné mélyebben megismerni és megmérettetni magát az NKER szinteken. Tanuljunk együtt, fejlődjünk az EFQM adta keretek mentén!
Örültünk, hogy jöttetek, Juditnak hálásak vagyunk a felkészülésért! Találkozzunk a következő Leannovation eseményünkön🙂
Váthy Edit – Leannovation Egyesület, elnök