Jegyzetfüzettel és elköteleződéssel felszerelkezve újra a Leannovation Tréning Centerben, hogy a Lean Facilitátor képzés 2. napján tovább folytassuk felfedezésünket, elmélyülésünket a facilitátori munkában. Terítéken a nehéz helyzetek kezelése és a kommunikációs stílusok voltak…csupa izgalmas leanes szituációba ültetve. Ebből osztok meg egy kis saját tanulási élményt.
Konfliktuskezelés – a tűz analógiájára
Nem kérdés, hogy konfliktus adódhat ott, ahol emberek beszélgetnek, véleményt cserélnek, vitatkoznak egy témáról, azzal a céllal, hogy a legjobb megoldást megtalálják. (Márpedig a lean nem szól másról, mint folyamatos fejlesztés és változás – ami azért feszegetheti a komfortzónákat ) Azt leszögezhetjük, hogy a véleménykülönbség nem az ördögtől való! Új megoldásokat segít elő és támogatja a változást, a fejlődést. A módja az, ami megkíván egy kis tudatosítást…és ebben van nagy szerepe a lean csapatokat irányító szakembernek.
A konfliktust jól szimbolizálja a tűz-analógia, mi ezzel dolgoztunk. Mert mi kell a tűzhöz? Oxigén, éghető anyag és gyulladási hőmérséklet, na meg szikra. Együtt. Vedd el, tehát, az egyiket és nem lobban fel!
Az éghető anyagot a 2 ember vagy 2 csoport között különbség adja. Eltérő értékek, érdekek vagy maga az eltérő személyiség jellemzők, viselkedéstípusok okán. A konfliktus megelőzhető, ha közös érdekkört találunk.– Kiinduló pont lehet, hogy egy cégnél dolgozunk, azonos célért!
Az oxigén az érzelmeket, indulatokat szimbolizálja. Vond ki az oxigént! Facilitátorként tegyük ezt úgy, hogy tudatosítjuk, hogy érzelmek vannak jelen. Mederbe tartjuk, szabályokat állítunk fel arra, – már a kezdetekkor – hogy mindenki elmondhatja a véleményét és meghallgatjuk egymást. Ventilláltani is lehet, sőt kell a résztvevőket. Miután napvilágra kerültek a problémák, sérelmek, gondolatok, tiszta fejjel és szívvel indulhat a munka. Lehetnek szituációk, hogy sok az érzelem, a mederben tartás nem lehetséges, akkor egy szabály érvényes: STOP. Más témába kezdünk, elnapoljuk az adott kérdést.
Adott a véleménykülönbség, nyakig benne vagyunk érzelmileg és akkor jön a szikra, ami a tüzet begyújtja. A helyzet az, hogy alapvetően úgy fogjuk kezelni konfliktusainkat, ahogy otthon láttuk – függetlenül attól, hogy ezek a módok konstruktívak vagy destruktívak. Mondhatni, amilyen az értékrendünk, karakterünk és a tapasztalataink, hozott anyagból dolgozunk.
A konfliktuskezelés az érdekérvényesítésből indul ki, aminek az a fő kérdése, kinek a javát akarják elérni a felek a konfliktusmegoldás során. Saját érdekeiket tartják szem előtt vagy a közös érdekeket? Az érdekérvényesítés során ötféle stratégiát különbözt meg az irodalom. Kenneth L. Thomas és Ralph H. Kilmann elmélete szerint az 5 konfliktuskezelési stratégia megjeleníthető két tengely, az önérvényesítés és az együttműködés mentén: Versengő, Problémamegoldó, Kompromisszum-kereső, Elkerülő, Alkalmazkodó. A két szakember kifejlesztett egy tesztet is, ami Magyarországon Thomas-Kilmann konfliktuskezelési kérdőív néven érhető el. Ezt a tesztet természetesen mi is kitöltöttük és mindenkinek javaslom egy kis önismeret gyanánt. Végigbeszéltük a stratégiákat és az alkalmazásuk jellemzőit, lehetőségeit, megfelelő és hibás gyakorlatukat is. Garantált, hogy lean csapatodban is találsz „mintát” minden típusra, tudd, hogy kezeld őket.
A tűz fellobbanásának megakadályozására, tehát még mindig az oxigén kivonása, az érzelmek, indulatok mederben tartása a bevált modell. Gyakorlata pedig az asszertív kommunikáció, amelyre remek gyakorlatokat végeztünk. Egyszerűen fogalmazva, úgy képviselem az érdekeimet, hogy tiszteletben tartom másik fél érdekeit is. Úgy tudom megfogalmazni az érzéseimet, gondolataimat, hogy a másik érzései se sérüljenek meg.
Gyakoroltuk a NEM-et mondás modelljét is. Jó-jó, mindenki tud nemet mondani. De tényleg, mindenki tud nemet mondani? A hatékony időgazdálkodás, a delegálás, a tiszta, erőszakmentes kommunikáció mind építkezik belőle. Jó hír: megtanulható!
Vizuális facilitálás – de hiszen tudok rajzolni!
Most jön a legkreatívabb rész, a facilitátor vizuális ütőkártyája. Legyen transzparens a cél, a csapat által összegyűjtött ötletek, a kiosztott feladatok vagy akár a jól végzett munka elismerése. A vizuális kommunikáció segít a mondanivalódat kreatív megjelenítésében, a célok menti elköteződésben, fenntartja a figyelmet és kézzelfoghatóvá teszi a megbeszélések kimenetét is. Az alapszabályok ( színek, betűtípus, betűméret, beosztás) és az alapikonok begyakorlása jó indítás saját stílusod kialakításában. Egyéni lesz, kifejező, jól érthető és magával ragadó… vagyis megragadó információ. Gyermeki lelkesedéssel fogtunk neki a sablonok rajzolgatásának, a színek kombinációjának, az ikonoknak. Kerek- és négyszöghasú emberkék születtek a papíron, kis Miró –palánták alkották meg a mutatósnál mutatósabb táblaképeket.
A vizuális facilitálás a vizuális menedzsment speciális esete. Átbeszéltük az értékeket, alkalmazását, illetve a pszichológiát, amiben a különleges hatékonysága rejlik. És megdöbbenve tapasztaltuk, hogy mind tudunk rajzolni: ki a lean elveket vetette plakátra, ki a konfliktuskezelés tanulásait rajzolta meg, de készült vizuális jegyzet is. A technika gyakorlásával egész biztosan plussz értéket adhatunk a csoport munkájához!
Flowban lebegve zártuk a napot, izgalommal várva a 3 képzési időpontot! (Az 1. nap élményeiről itt olvashatsz: Hogyan működünk és hogyan működnek mások?
Hudák Enikő
Lean Facilitátor képzés 2020. márciusában is indul, és nem csak leaneseknek ajánlom:-)