Quality Fresh – minőségközpontúság a leanben
November – MINŐSÉG HÓNAPJA, HETE, NAPJA, szerte a világon ebben a hónapban a minőség fontosságát népszerűsítik, ünneplik.
De honnan származtathatók ennek gyökerei? Mi az a minőségkultúra és hogyan építik ezt tudatosan az 1960-as évektől kezdve Japánban? Hol a helye a TPS rendszerében a TQM-nek, hol a helye a minőségközpontúságnak a leanben ? Mitől működik és időtálló náluk a mai napig a TQM megközelítés és hogy állunk a témában idehaza?
Az este során ezekre a kérdésekre kerestük a válaszokat és cseréltünk véleményeket minőségszakemberek, folyamatfejlesztők, vállalati vezetők lelkes és aktív részvételével.
A minőségügy történelmében az 1950-es évek elejére, a statisztikai megközelítés népszerűsítésének korszakáig mentünk vissza. Megismerhettük a 2 méteres statisztikus, W. Edwards Deming munkásságát, akinek az előadásait a világháború utáni Japánban nagy érdeklődéssel és lelkesedéssel fogadták a vállalatvezetők. Tanításait átültették a mindennapi gyakorlatba és széles körben alkalmazták a japán iparban, ennek eredményeként 10 évvel később a japán áruk exportja magasba szökött, olcsóbbak és jobb minőségűek lettek, mint az amerikai áruk. Az USA-ból „importált” korszerű matematikei statisztikai módszereket a japánok, elsősorban Ishikawa igyekezett továbbfejleszteni. A minőségellenőrzés néhány technikája korábban sem volt ismeretlen Japánban, Ishikawa 1943-ban készítette az első selejtanalízis analízis diagramját (ok-hatás diagram), mely ma is kulcsfontosságú eszköze a szakmának. A minőségi kör (Quality Circle) sajátos japán jelenség, az első kör 1962-ben, a „Genba to QC” magazin kiadása után lett jegyezve. Hamarosan tipikus mozgalom alakult ki, az újságokat gyári munkások milliói olvasták. A minőségi körök javaslataikkal egymással versenyeztek. Minden év novemberében értékelik a legjobb minőségi köröket, erre külön rendezvény állandósult (mely a mai napig aktívan működik).
Természetesen a fentiekben leírt minőségforradalomban a Toyota az élen járt szervezetével, megfogalmazva és folyamatosan kommunikálva a minőség fontosságát a vállalat minden szintjén. Az előadás keretében átvettük a TQC és a TQM elveit és Toyota módszereit melyet a munkatársak és a szervezet vitalizálásához használt. TQM és TPS kapcsolatát illetően sem volt kérdőjel, hisz ahogy a lean, a TQM elvei és céljai sem valósíthatók meg a humán erőforrás fejlesztése nélkül. Deming professzor tanait az 1980-ban bemutatott If Japan Can, why Can’t We? dokumentumfilm leadása előtt nem vették komolyan az USA-ban…
Az előadásba egy szakmai képzés személyes tanulásai és élményei is belekerültek, mivel a Leannovation alapítói ez év júniusában egy intenzív minőségügyi tréningen vettek részt Japánban. A képzést a minőségügy egyik legismertebb TQM szakértője, Nairaki Kano vezetette. Nevéhez fűződik a Kano modell megalkotása, ahol is egy termék vagy szolgáltatás jellemzőit három csoportba sorolta, majd ezt a három kategóriát két dimenzió (a teljesítés foka, valamint az elért elégedettségi szint) mentén ábrázolta. A modell értelmezését egy életszerű – a tökéletes férj – példáján keresztül értettük meg, így csapatunk férfi tagjai mind magukra is ismerhettek:-)
A prezentációt egy izgalmas vita/beszélgetés követte, hogy ki hogyan is éli meg ma a minőségügy szerepét. A jelenlévők véleménye szerint sajnos még mindig jellemző itthon, hogy ha hiba lép fel a szervezetben, akkor eltusoljuk, hibást keresünk hozzá és a minőségügyi osztályra delegáljuk a megoldás felelősségét. Az egészséges hibakultúra engedi a hibázást, segít a fejlesztés és tanulás irányába továbblépni. A lean alapelvek is azt tanítják, hogy a legveszélyesebb veszteség, amit nem látunk -ha elrejtjük a hibákat vagy csak elszigetelten néhány minőségügyi szakembernek címezzük a kezelésük azok újra és újra fellépnek. A minőségügyi tevékenységekhez társítják a sok papírmunkát, az elemzések, kimutatások és mérések elkészítését, az auditon való megfelelés felelősségét, a vevői képviseletet – a minőségirányítás ennél sokkal komplexebb, a széles eszköztára mellett hangsúlyosabb kellene legyen a stratégia szemlélet képviselete és minőségtudatos gondolkodás terjesztése a szervezeten belül. Hisz egy egészséges szervezetben a minőségért felelős személy nem csak a minőségügyi részlegén dolgozó munkatárs, hanem a vállalat MINDEN munkatársa. Ahhoz hogy ezt minden munkatárs tudja és felelősségének is érezze, a szervezetben dolgozó emberek gondolkodásán kellene csiszolni. Ez egyértelműen a vezetés feledata, mely stratégiai gondolkodásán és napi mintáin keresztül valósulhat meg.
A kellemes hangvételű vitánk után 3 csoportban dolgoztunk tovább. Csoportjaink megkísérelték megalkotni az általunk ideálisnak vélt minőségügyben tevékenykedő, elhivatott dolgozót, szakértőt és vezetőt. A minőségügyi szakmai tudáson túl, arról beszélgettünk, hogy milyen egyéb soft vagy hard tényezők szükségesek az ideális minőségügyi szakembernek. Mi az a pici plusz, ami előrébb viheti a hazai minőségügy jelenlegi állapotot, mi kell a szervezetek vitalizálásához és a minőségközpontú gondolkodás erősítéséhez. Volt aki egyszerűen megalkotta a Super Quality Man-t/vagy Woman-t J /, mások szlogent alkottak („Utánam, nem előre”) az elképzelt karakternek vagy a hangsúlyt az egyén motívációjára helyezték és fellistázták milyen külső tényezők hatnak rá. A feladat mottója viccesen „A vevő is egy ember” lett, ami jól mutatja a humán faktor jelentőségét … A csoportok listái tanulságosak és nagyon is időszerűek – és nem csak azért mert november, és minőséghónap van.
A közös gondolkodásnak az 3 órás időkeret vetett véget. Ígérjük, visszük még tovább a minőség témáját, fontosnak és aktuálisnak tartjuk a szervezetek minőségszemléletének fejlesztését.
Ismét egy inspiratív, tanulással teli estét zártunk, melyet egy ünneplős, évzárós decemberi Coffee találkozó követ majd december 4.-én.
Karácsony közeledtével a Leannovation csapata adománygyűjtésbe kezdett egy budapesti óvoda hátrányos helyzetű kis lakói számára. 5S Home akciónkhoz várjuk a csatlakozásokat, a csomagok leadására a decemberi találkozón is lesz lehetőség. Részletek a linken: 5S_Home – Szelektálj és adományozz!