Lean 5 alapelve – az ÉRTÉK

Februárban a Kecskemét Lean Coffee-n is elindítottuk a Lean 5 alapelve sorozatot. Célunk, hogy az alapelveket 1-1 fórum keretében közösen értelmezzük,  átbeszéljük hogy abból alkalmazható tudás és megértés keletkezzen.
A lean transzformáció 5 alapelvét James P. Womack és Daniel T. Jones a „Lean Thinking” című kötetben fogalmazták meg, 1996-ban. A magyar nyelvű kiadás Lean szemlélet címen 2009-től elérhető, melyet vélhetően közösségünk nagy része már ismer, olvasott.
Hiszünk benne, hogy ezen alapelvek megfelelő értelmezése és napi gyakorlatba fordítása kulcsfontosságú a lean gondolkodás megértésében és alkalmazásában.

Lean 5 alapelve: 1. Az ÉRTÉK meghatározása

A februári találkozón az ÉRTÉK  fogalmát, a vevőközpontúságot jártuk alaposan körbe. A lean szemlélet szerint a végfelhasználó dönti el, hogy mi számít értéknek. A vevőérték meghatározása azt jelenti, hogy a legnagyobb pontossággal értsük meg milyen terméket/szolgáltatást várnak el ügyfeleink, hogy azokat  a vevő igényének megfelelően tudjuk majd kialakítani. Minden lean szemléletű működés origója az érték meghatározása.

Indításként egy egészségügyi példán keresztül világítottunk rá a vevőszemlélet és a vevői érték szerinti működés fontosságára. Adott egy beteg, aki panaszára diagnózist szeretne. Az Ő utját néztük meg a hagyományos, várakozásokkal terhelt, specialistákkal, „silóban” dolgozó ellátási rendszerben majd szembeállítottuk egy vevői értékre fókuszáló és a folyamatokat ez alapján működtető rendelővel. A hétköznapi és mindannyiunkat érintő példa gyorsan felhelyezte az „értékszemüveget”  a résztvevőkre. Vállalati és hétköznapi példák mentén definiáltuk és írjuk körbe a vevői értéket, beszéltük át az értékazonosítás lehetséges módszertanait. Igazán elgondolkodató volt azonosítani a vevői értéket például egy Adományboltban, a Felsőoktatásban, Étteremben, Futárszolgálatoknál vagy a jelenlévők konkrét szervezeti környezetében.

Hangsúlyt helyeztünk a „belső vevő” fogalmára is, hisz a szervezeten belül működő területek/osztályok mind beszállító-vevő kapcsolatban működnek. Elengedhetetlen, hogy feltegyük a kérdést, mi az érték a mi szervezeti egységünk, az egyéni működésünk kapcsán? Mit gondolnak erről mások, szükséges-e finomítani és egyeztetni ennek a sarokköveit?

Az érték definíciója mellett végigvettük a 7+1 veszteséget is, példákat keresve vállalati környezetből és a mindennapok működéséből is. „Házi feladatként” a saját munkakör/feladatkör kapcsán kértük gondolkodásra a résztvevőket: A belső vevődnek (végvevődnek) mi az érték a Te munkádból? Biztos vagy benne? Mikor kérdeztél rá utoljára?

Lean Coffee Meeting

A februári fórumon több új tagunk is volt, így fontosnak tartottuk hogy betekintést adjunk a Lean Coffee Meeting beszélgetésbe is. A legtöbb szavazatot kapott téma az Érték meghatározásához kapcsolódott. A témagazda arra volt kíváncsi, ki hogyan alkalmazza a hallottakat a saját munkája kapcsán, milyen gondolatai születtek meg a warm-up téma hatására. Elsőként Ő maga osztotta meg a gondolatit és jó volt hallgatni, ahogy újradefiniálta és megkérdőjelezte a munkája „értékét”. (jelenleg 2 hetes ciklusokban ad visszajelzést / megoldást a megkapott feladataira, de a gyakorlatban ezt vélhetően gyorsabb ciklusokkal hasznosabb lenne a „vevője” számára).

A téma kapcsán izgalmas területekre kalandozott a beszélgetés, nagyon sokat adott hogy az iparon kívül az oktatásból, az IT vonalról is voltak résztvevők. Köszönjük az aktív részvételt, a sok hasznos kérdést és felvetést!

A márciusi Kecskemét Lean Coffee különleges helyszínen kerül megrendezésre. A szervezők és a kecskeméti tagság több szereplője is Japánban, egy szakmai képzésen vesz részt így a március 8.-án a  Lean Coffee fórumot Nagoya-ban tartjuk meg. Információk, regisztráció a Nagoya Lean Coffee fórumra csak a képzés résztvevői számára lehetséges/felajánlott. – azt feltételezzük, hogy emiatt azért nem utaztok ki:-)

Személyesen áprilisban találkozunk újra a kecskeméti csapattal, mégpedig a Knorr Bremse Fékrendszerek Kft. genbáján!

Váthy Edit – Leannovation Egyesület, elnök