Lean a szolgáltatásban
A gyártási környezetben zajló lean fejlesztésekkel gyakran foglalkozunk, de mi történik, ha egy szolgáltatással kapcsolatban merül fel a menedzsmentnek problémája? Hogyan tudjuk a lean alapelveket a szolgáltatásba is belevinni és ezzel hatékonyabbá tenni azt? Ezekkel a kérdésekkel foglalkoztunk a júniusi Lean Coffee-n. Lean a szolgàltatasban címmel tartott előadást egyik törzstagunk, Mészáros Zsolt, aki egy méréstechnikával foglalkozó vállalkozást vezet több éve már. Főként hatékonyságméréssel foglalkozik.
Zsolt számos példàn át vezetett be minket a szolgáltatás világának problémáiba. Tény, hogy ha egy fizikailag megfoghatatlan termék – ez esetben ügymenet- a produktum, az másabb gondolkodásmódot kíván a mérés terén. Itt nincs anyagáramlás, maga az ügy kezelése az „anyagáramlás”.
A munkát minden esetben az adatelemzéssel és a veszteségtípusok fellistázásával kezdik. Aztán a folyamatok elemi részre bontásával, csak azzal az elemmel foglalkoznak, ahol releváns veszteség mutatható ki. Így végzik az ún. adattisztítást.
Fókuszban mindig a folyamatlépés és nem az ember áll.
Hetekig, hónapokig tartó folyamatos mérés során olyan reprezentatív adathalamazhoz jutnak, ami alkalmas az olyan veszteségek, mint pl a káros adminisztráció kiszűrésére.
Az adat itt bármi lehet, idő vagy leütésszám is.
Számos eredményt mutathat fel a cég, hogy ezzel a nevezhetjük „mikroszkópos” méréssel mennyivel hatékonyabbá tettek egy egy folyamatot.
És mi váltja ki, hogy egy cég ilyen adatelemzésbe kezdjen? Ha valami fáj a menedzsmentnek vagy ha proaktív módon a folyamatos fejlesztés lebeg a szemük előtt.
A hallgatóság aktív részvétele bizonyította, hogy nagy érdeklődés kísérte ezt a témát. Szolgáltatás hatékonyságnövelést nem csak a szolgáltató ipari folyamatokra alkalmazhatjuk, hiszen egy gyártó vállalatnál is a fő termékelőállító folyamat mögött számos adminisztratív részfolyamat, azaz szolgáltatás van.
Az estét a szokásos coffe beszélgetéssel zártuk. A gyártásban lévő szolgáltatás méréséről beszélgettünk tovább, majd szinte észrevétlenül áteveztünk a múlt havi témánkra, az új belépők oktatására. Hiszen maradt még bennünk gondolat ebben a témában is 🙂
Köszönjük az inspiráló -beszélgetést a Lean Coffee résztvevőinek!
Szép átvezetés lett a júliusi Lean on the Beach hangulatra! Ott találkozunk legközelebb , július 3-án:)! Várunk Benneteket!
Mátyás Veronika, BLC Team