Lean on the Beach konferencia – 2024

Inspiráció – Szakértelem – Közösség

A Lean on the Beach konferencia látogatóit idén is Holiday Beach Hotelben hangulatos helyszíne várta, kellemes kora nyári időjárással.  A lean konferencia már hatodik alkalommal adott lehetőséget közösségünk tagjainak a találkozásra, a közös szakmai fejlődésre. A találkozón  nagy örömünkre mind a négy Lean Coffee közösségünk helyi partnere és tagsága is  képviselte magát, de számos új csatlakozót is üdvözölhettünk.

A konferencia házigazda szerepkörét ebben az évben is  Hudák Enikő vállalat a Leannovation csapatából.

A megnyitóban Váthy Edit (Leannovation Egyesület, elnök) adott áttekintést a közösség elmúlt évének főbb eseményeiről és a mérföldkövekről, a Leannovation Egyesület tevékenységeiről.  A nap forgatókönyvében előadások és workshopok váltották egymást: a délelőtti 2 előadást 2 workshop szekció követette, majd az ebéd után ismét közösen, egy előadáson vett részt a teljes csapat.  A délután során újra  2 válaszható workshopban dolgoztak a résztvevők, melyet zárásként a Lean Coffee szekció követett, 3 csoportban.  A  jövőbeni tervek ismertetésével Pető Sándor (Leannovation Egyesület, alelnök) zárta a programot és természetesen a visszajelzéseknek, reflexiónak is hagytunk teret, időt. A nap során készült fotók ITT érhetők el, alább pedig egy-egy-egy rövid összefoglaló a workshopokról, előadásokról.

Termékbiztonság menedzselése a jelenkori kihívások mentén –  „Safety First” elv biztosítása a lean szervezetben.

Kristofik Arnold a kecskeméti Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. képviseletében tartotta meg a konferencia első előadását.

A saját történetekkel tűzdelt előadásában a „safety first”  elv biztosításának kihívásait járta körbe. Fékrendszert gyártó cég lévén, egy esetleges hiba következménye nagyon kritikus  (tömegbalesethez vezethet), így nem is lehet kérdés hogy ebben a szervezetben a „biztonság az első” mondat mögött komoly felelősség, tudás, hibabiztos rendszerek és szigorú ellenőrzési rendszer áll. A nulla hiba, nulla baleset  eredmények fenntartása még a robosztus folyamatok mentén felépített lean szervezetben is komoly feladat, hiszen az emberi erőforrás és szállítói minőség egy folyamatosan ingadozó tétel. A minőségszemléletük alapeleme, hogy a biztonság és minőség tudatosítását leviszik az operátor szintig, beszállítói oldalon pedig a folyamatos kontroll és partneri párbeszéd van az együttműködés fókuszában. Az előadás során kóstolót vehettünk az autóipari folyamatokból, elvárásokból és szókincséből is!

A ma munkavállalója és a ma szervezete – van metszet?- 4 generáció, 4 háttér, 4 gondolkodásmód, 4 attitűd – 1 szervezet.

A második előadásban Nagy-Józsa Dorka lendülettel és számhalmazzal ragadta magával a hallgatóságot. Képet kaptunk arról, hogy a munkavállalók mely szempontokat tartják előtérben a munkahelyükön. Milyen szükségleteink vannak és milyen mértékben kielégítettek ezek. Hatványozottan fontos lett a home office lehetősége, az Y és Z generáció képviselői számára pedig szinte már nem is opció másként dolgozni.

Bármikor, bárhonnan szeretnénk a munkánkat végezni. Ráadásul részmunkaidőben!  És fényderült arra is, hogy itthon miért vállal másodállást minden 3. ember. Nem, nem csak a pénz miatt! A képességei maximális kihasználást szeretné.

Milyen megoldásai vannak egy szervezetnek, hogy elégedettek legyenek a munkatársai? Javaslatokat kaptunk, ami gyorsan hoz eredményt, könnyen bevezethető és még anyagi ráfordítást sem igényel. Ilyen a no-meeting nap, vagy az asszinkron nap(telefonon se hívj!) heti 1-2 alkalommal való bevezetése a zavartalan, fókuszált, minőségi munkavégzés érdekében. Ha pedig meetingelünk, az tartson max. 15 percig és vezessük be a csapat együttműködés fejlesztéséért a „Hogy vagy” meetingeket is.

Csupa remek ötlet, csak el kell kezdeni….

Áramlás? Nem is olyan egyszerű, de nagyszerű! – Új működési rendszer kialakításának tapasztalatai a VSM segítségével

A konferencia delelőtti workshop szekciójában a Rogers Hungary-val egy lendületes workshopon utaztunk együtt.  Az utazás egy 1-1,5 évet ölelt át, amíg a csapat az akkori jelen állapot VSM-től eljutott a jövő állapot működési rendszerig, azaz a jelenig. Az átalakítás fókuszában az áramlás volt.

A workshop csapat nagyon aktív volt sok-sok jó gondolatot, kérdést vetett fel a jelen állapot ismertetése után, melyek egy része a jövő állapotnál meg lettek valósítva, másik részüket pedig a folyamatos fejlesztésként tudnak felhasználni a Rogers Hungary kollégái. Nemcsak magáról a VSM-ről és az áramlásról beszéltünk, hanem az előfeltételek megteremtéséről és a sikertényezőkről is. Élmény volt megismerni ezt a sikeres esettanulmányt, gratulálunk a Rogers csapatának.

Bölcsek tanácsa – a közös tudás aktiválása, lean-esetek megoldására

Kőrösi Zoli a tőle már megszokott profizmussal vezetett végig minket workshopján és  egy gyakorlati példán keresztül megmutatta be, hogy hogyan tudjuk kihasználni egy csoport tudását közös problémamegoldásnál. A résztvevők aktivitása segítségével egy igazán inspiráló, élvezetes és nem utolsósorban eredményes workshop lett. Elsőként  Zoli megosztotta a  szervezeti problémáját, elakadásait, melyhez a csoport segítségét kérte. A résztvevői oldalról záporoztak a tisztázó kérdések, melyek segítségével mélyebb és pontosabb képet kaptunk  a helyzetről és az azt befolyásoló körélményekről. A témagazda röviden reagált a kérdések által felszínre hozott új szempontokra, majd kivonult körünkből és a csapat tagjai beszélgettek a megoldási javaslatokról  – ki mondott és ki nem mondott tényekről/célokról, szervezési hiányosságokról, vezetői felelősségről, bevonás hiányáról…A megoldási javaslatok terén – a csapat „bölcsességének” köszönhetően – egy strukturált, a csapat közös véleményét kifejező fejlesztési irány került meghatározásra. A témagazda visszajelzést adott a javaslatokra, összegezve hogy mit visz el, milyen lépéseket tesz a hallottak alapján.  Fűszerként az AI-t is megkérdeztük ugyanarról a problémáról, ami bár meglepően jó választ adott, azért a mi bölcsességünk alaposabb és kidolgozottabb volt 🙂 A módszer hozzávalói: közös beszélgetésre, fejlődésre nyitott csapat – dedikált idő – felkészült facilitátor. Gyakoroljátok! Köszönjük Zoli, nagyon tanulságos volt!

Mi az MI? Avagy kell-e tartanunk az öntudatra ébredéstől?

Mi az MI? Erre a kérdésre kaptunk széleskörű és közérthető választ Dr. Hollósi János, a Széchenyi Egyetem kutatójának előadásából. Kijelenthetjük, hogy hiánypótló, alapokat tisztázó és szórakoztató prezentációt láttunk, amiben igazán informatív példákon és adatokon keresztül tudtuk meg pl. hogy miben különbözik a természetes és mesterséges intelligencia, miben jó az MI (nagyon konkrét, speciális feladatok megoldásában) és mi az amiben nem (általános problémamegoldó készséget igénylő feladatokban). Azt is megtudtuk, hogy hogyan modellezi a mesterséges intelligencia struktúrája a biológiai agyat, egyfajta neurális hálózat felépítéssel, és annak a téves hiedelemnek a cáfolatát is hallottuk, hogy a neuronok számán múlik a valódi intelligencia. Egy biztos: bármilyen jó is az MI egy célfeladat megoldásában – pl. csevegésben – azt nem tudatosan teszi, nem is igazán tudja, mit csinál, csak a sok adat alapján felépített legvalószínűbb válaszokat adja, az algoritmusainak megfelelően. Nem kell félnünk egy Skynet – féle, terminátorokkal végrehajtott agressziótól… Az előadás végén, a gemkapocs-gyártó robot története rávilágított, hogy a valóban hasznos és veszélytelen alkalmazás kulcsa a körülhatárolt , kontrollált működtetés.

Párhuzamos valóságok – a lean kommunikációja

„Gyanús, ha nem utálják… „ – kezdte a workshop-ot Szvetelszky Zsuzsanna és Mezriczky László az Ispiro Consulting képviseletében. Még magyarul is nehéz úgy kommunikálnunk, hogy pontosan értsük egymást, nem beszélve a különböző nyelvű, több szoftveres háttérrel támogatott szervezetekben dolgozókról. Ha még egy új módszer is bevezetésre kerül teljesen ismeretlen fogalmakkal, teljes a káosz.

Ebben a káoszban kalauzoltak az előadók. Képet kaptunk arról, hogyan fordítsunk magyarról magyarra, a vezetői nyelvről az operátoréra a pontos feladatvégzés, a csapatmunka érdekében. Kulcs: az érdekérvényesítés. Abban az értelemben, hogy ha csak az enyém érdekel, nem lesz együttműködés. Vigyünk bele érzelmeket és fogalmazzuk meg a „Miért”-et, a szándékot, a célt. Példaként hozták egy cég bemutatását. Mit csinálunk itt? Törhetetlen üvegeket gyártunk! Meghívták a dolgozók családtagjait, hogy ugráljanak az udvaron kirakott üvegeken. Megérteni, megtapasztalni tudták ezáltal a működést, a küldetést, az üzenetet.

Tanácsként kaptuk, továbbá, hogy beszélgetni kell a szervezettel. Mert a kevésbé képzett munkavállalóknak kevésbé képzett a szókincse is. Az közös nyelv a bevonás. Bevonni, beágyazni, elmélyíteni. Ez lehet a szervezetfejlesztés alapja.

80 perc Kaizen! – Fejlesztések a TWI Job Method módszerével

A szekciót Váthy Edit vezette, aki a TWI JM módszertani bemutatásával bizonyította, hogy a kaizen gondolkodás és annak mindennapi alkalmazása egyszerű, tanulható struktúra mentén nem csak a mérnökök és lean specialisták feladata lehet egy szervezetben.

Mint minden TWI program, a Job Method modul fő ereje is abban rejlik, hogy a frontvonalbeli vezetők (művezetők, csoportvezetők) képességfejlesztését célozza. Azt a képességet, hogy felismerjék a fejlesztési lehetőségeket ott, ahol első pillantásra nem látják… A TWI JM 4 lépéses módszertana egyszerű (de a mérnöki alaposságot megtartó) kérdések mentén segít elemezni a folyamatot és ötleteket generálni a fejlesztésekhez: mit kell megszüntetni, kombinálni, átrendezni vagy egyszerűsíteni, hogy a rendelkezésre álló emberi erőforrásokat, gépeket és anyagokat a lehető legjobban használjuk ki? Csapatmunkában, együtt gondolkodva vettek részt a jelenlevők a demonstrációban, mindent megkérdőjelezve, szisztematikusan alkalmazva az 5+H módszertanát és az ECRS logikát. Záráskánt az alkalmazáshoz szükséges első lépéseket egyeztették. A lendületes, gyakorlati bemutatóval összekötött kaizen kóstoló 80 perce villámgyorsan eltelt. Akit mélyebben érdekel a módszer június 20.-án az 1 nap Kaizen!-TWI JM workshopon várjuk!

Lean Coffee szekciók

Villámgyors teremrendezés után 3 asztaltársaság alakult ki a teremben, facilitátorokkal és  gyönyörűen megrajzolt Lean Coffee flipchart lapokkal. A résztvevők 3 csapatban dolgozták fel az aktuális témákat, osztották meg gondolataikat. A  beszélgetések után a témagazdák  összegezték a tanulságokat, megfogalmazták a „mit viszek el” gondolatokat. Idén is Halmai Kriszta és xx vizuális jegyzetelőnk, akik  varázslatos rajokkal és jegyzeteivel örökítették meg a csoportok  témáit. Bízunk benne, hogy minél többetekkel találkozunk újra ősztől az LC eseményeken!

Zárás, Reflexió

A program utolsó blokkjában Pető Sándor körvonalazta a közeljövő főbb terveit –  többek között a Magyar AOTS Társaság Egyesülettel közösen szervezés alatt lévő  2024 novemberére tervezett Japán tanulmányút -at, melyre a jelentkezést már megnyitottuk! Lean Coffee eseménynaptárunk hamarosan elérhető lesz a Események menüpont alatt!

A zárókörben Enikő egy szót kért mindenkitől a nappal kapcsolatban – ez született belőle!

Kapcsolódásban és véleménycserében gazdag, szakmailag aktuális konferenciaélményben volt részünk 2024-ben is a Duna parton! Fotógaléria a napról:

Lean on the Beach 2024 – képekben

Köszönjük, hogy jöttetek és találkozunk jövőre is a nyár nyitó Lean on the Beach konferencián!

Váthy Edit – Mátyás Veronika – Hudák Enikő – Kőrösi Zoltán – Pető Sándor