Rolls-Royce Magyarország – látogatás a jövőbe!

Ha Rolls-Royce, akkor sokan az elegáns, méregdrága autókra gondolnak,  azonban a több mint százéves múltú vállalat légiiparral is foglalkozó üzletága már 50 éve külön vállalat. Kevesen tudják, hogy a repülőgépeket is szó szerint ők hajtják, azt talán még kevesebben hogy ebben magyar mérnökök is oroszlánrészt vállalnak Budapestről!

Kik vagyunk és min dolgozunk?

2023. május 2.-án a Budapest Lean Coffee közössége a Rolls-Royce Hungary Kft.-hez látogatott. A 20 fős látogató csapatot Balázs Gergely György, a szervezet ügyvezetője fogadta és köszöntötte. A szervezet tevékenységének bemutatását Gergő az évtized kihívásának vázolásával kezdte, ugyanis a CO2 kibocsátáshoz a légi iparnak is nagy hozzájárulása van.  Mint megtudtuk, a karbonkibocsátás csökkentéséhez a Rolls-Royce hibrid és teljesen elektromos megoldásokon munkálkodik, továbbá fenntartható üzemanyagok alkalmazásával, valamint hidrogén felhasználásával és ezek kombinálásával is kísérleteznek. Indításként pár iparági érdekességet hallottunk az RR referenciáiból, mint pl. hogy

  • a világ leggyorsabb elektromos járművének hajtóművét is a Rolls-Royce szállította ( 623 kilométer/órával szállt)
  • magyar csapat által tervezett, tesztelt és gyártott, párhuzamos hibrid-elektromos hajtásrendszerrel hajtott H3PS repülőgép2021-ben emelkedett először a levegőbe a repülőgépgyártó Tecnam és a motorgyártó Rotax együttműködésével.

A Rolls-Royce Electrical önálló üzletágként 2022. január 1-től működik, globálisan kb. 570 fővel, melyből 120 kolléga a magyar szervezetnél dolgozik. A hazai csapat kompetenciái közé tartozik újszerű elektromos eszközök (motorok és generátorok, inverterek, vezérlők, energiatároló berendezések és energiaelosztó rendszerek) fejlesztése, ingázó repülőgépek, városi légi közlekedés járművei számára. Rövid betekintést kaptunk a futó projektekről, melyekből előadónk kiemelte az új turbógenerátor-fejlesztési projektet, ami egy új generációs, kis méretű gázturbinából, villamos generátorból és energiaátalakító egységből áll.  Videó  ITT megnézhető.  A magyar csapat dolgozik a modern légi taxi elektromos energiaelosztó rendszerén, az energiatároló rendszeren, a motor, a generátor és az inverter tervezésen is. – ahogy hallottuk, ez a jármű néhány éven belül átalakítja a városi légi közlekedés piacát!

A prezentáció után lehetőségünk bejárni a terméksarkot, ahol fizikai valójában csodálhattuk meg a már többszáz kilométert repült elektromos eszközöket:-)

A jövő (lean) gyára és a ma kihívásai

Bár a  fejlesztés alatt álló termék portfólió tervezett gyártása 2026-től indul, a Koltai Zoltán (Global Manufacturing leader) csapata már gőzerővel dolgozik a leendő gyártási folyamatok és a leendő gyár tervezésén.

A gyártás oldaláról a kihívás Zoltán szerint abban rejlik, hogy a légiiparba szállítandó elektromos hajtásláncokat autóipari gyakorlathoz közeli Takt time szerint, azonban légipari biztonsági szinten kell ismételhetően gyártani. Ezen a területen a gyártásához jelenleg nincsenek meg a használatra kész technológiák,  új alapanyagokban, innovatív gyártási megoldásokban kell gondolkodni –  a technológiák bizonyos részét házon belül tervezik megvalósítani, de természetesen dolgoznak majd  a piacon elérhető, bevált gyártókkal/beszállítókkal is.

A stratégia tervezés operatív szintre bontott 4 lépéses megvalósítása egyszerűen lenyűgözte a szakmailag hozzáértő résztvevőket. A Folyamatlépésekből építkező Value Steam Map tervek alapján digitális szimulációkkal készülnek a Layout tervek –  ha változik egy alapanyag, technológia lépés,  gyorsan, agilisan újratervezhető a layout, a gépek beruházások szükséglete. Az üzleti terv ezzel szinkronban lekövethető, azonnali visszacsatolást adva a projekteknek, a mérnöki csapatnak egészen vissza a tervezésig. A jövő gyárával kapcsolatban az is egyértelmű, hogy magas fokú automatizációval valósul meg. Legfőbb ok az emberi faktor okozta változékonyság és kockázatok kizárása, hisz ebben az iparágban a biztonság új értelmet nyer. És hogy meddig kell várnunk a szériaérett termékekre és a légiipar megújulására? Zoltán szerint „Nem az a kérdés, hogy lesz-e elmozdulás az elektromos irányba, csupán az, hogy mikor!”

Labor látogatás

A Rolls- Royce Magyarország szervezete a projektek jelen fázisában túlnyomórészt mérnöki tervezéssel foglalkozik –  azonban a terveket, ötleteket és mérnöki megoldásokat folyamatosan tesztelik és ellenőrzik az itt összeállított prototípusokkal. A telephely az irodák és tárgyalók közvetlen szomszédságában saját laborral rendelkezik, ahol  globális tesztelési kapacitással bír. A tervezés agilis szemlélete magával hívja a gyors tesztelés és visszacsatolás igényét –  melyre ebben a laborban minden lehetőség adott.

Mikó Gábor laborvezető volt segítségünkre az este során, aki két csoportban vezette körbe a csapatot a rendezett, tiszta és műszakilag igen magas színvonalon berendezett termeken.  Betekintést kaptunk az eszközparkba, megértést a szabványi elvárásokról és megismertünk pár igazán unikális mérőeszközt is.(EMS teszter, emisszió/elektromos zavarvédelem)  A mérési / tesztelési kapacitás mellett a megmunkálás és kisebb mechanikai tevékenységek elvégzésére alkalmas terület is kialakításra került. A belső labort több külső tesztlétesítmény egészíti ki, legjelentősebb a Budapesti Műszaki Egyetem FIEK Moduláris Hibrid Elektromos Hajtáslaborja.

Minőségbiztosítás a repülőgépiparban – extrákkal az étlapon

Minőségbiztosítási terület meghatározó a szervezeten belül, hiszen az AS9100 szerinti rendszertanúsítás  kötelező belépő a légi-iparba. A vállalat 2022 őszétől tudhatja magáénak a 3. fél általi certifikációt, melynek során az egész szervezet működését nagyító alá helyezték. A tanúsításig vezető útról, annak nagyobb mérföldköveiről Kovács Zsolt Quality Manager mesélt a csapatnak. A résztvevők együttműködésével, interaktív módon dolgoztuk fel a Folyamattérképet, mely minden irányítási rendszer egyik alapdokumentuma –  Színes papírokon megjelenítve sorra vettük a vezetői,- fő,- és támogató folyamatokat, röviden összefoglalva az abban végzett tevékenységeket. Természetesen az iparág magas biztonsági előírásai miatt több speciális elvárást, folyamatot is megfogalmaz a vonatkozó minőségirányítási szabvány.  A szervezet legmarkánsabb tevékenységét leíró „Tervezés, fejlesztés” folyamattal kicsit mélyebben is megismerkedtünk, fókuszba helyezve az egyik „extra”, repülő gépipari elvárást.

Gellén Ágnes Követelménymérnök (Requirement Enginner) magával ragadó előadása mindenki számára érthetővé tette miért is fontos a vevői igények/iparági szabályozások/belső elvárások alapos ismerete és képviselete az egyes szereplők között. Ez a pozíció a vevői elvárásokat a mérnöki innováció lehetőségeivel köti össze egy olyan egységes követelményrendszer megalkotásával, amelyben benne van a  jelenleg elérhető tudás, technológiai ismeret és természetesen a vevői követelmények.  Mint hangsúlyozta, a fejlesztés alatt álló termékek  piaci bevezetés előtt állnak, nem egy tiszta,  meglévő rendszerre építkeznek, így mindenki tudása és tapasztalata csak ad az iparágnak! Ági „leghangosabb” üzenete valahogy így hangzott: Kezdjük el leírni az aktuális tudásunk és tegyük azt közössé, tovább gondolhatóvá!

Inspiráló és elgondolkodtató volt az este, melyhez hozzájárult a vendéglátóink  hihetetlen elkötelezettsége és hite abban, amin dolgoznak. A légiipar szigorú elvárásai és vevők eltérő igényei miatt olyan megoldásokra szükség, amit még senki nem fejlesztett ezelőtt. A kihívás adott, a tervezés gőzerővel folyik – Nem fér kétség hozzá, ez a szervezet minden nap, minden dolgozóval a elektromos repülés forradalmasításán dolgozik!

Sok sikert és mielőbbi repülést kívánunk!

A Leannovation közösséggel június első szerdáján a Római parton találkozunk legközelebb, ahol az 5. Lean on the Beach konferencia keretében egy garantáltan üdítő, leanben gazdag napot töltünk együtt! Információ, jelentkezés: ITT

Váthy Edit – Leannovation Egyesület, elnök