A cikk címe: A lean transzformáció kiemelt stratégiai sarokpontjai a Lean360 kutatás tükrében
Szerzők: Dr. Buics László – Kőrösi Zoltán – Váthy Edit – dr. Kurucz Attila
Abstract
A lean szemlélet sikeres gyakorlati alkalmazásának kulcsa a szervezet minden szintjének bevonása és mozgósítása, a módszerek, eszközök, technikák és végső soron a gondolkodásmód elterjesztése érdekében. Szakmai körökben alapfeltételezés, hogy a folyamatos fejlesztés szisztematikus, rendszerszintű működéséhez elengedhetetlen, hogy egységes legyenek a célok, elérhető eredmények és alapelvek megértése az adott szervezet minden funkcionális területén és organizációs szintjén.
A Leannovation Egyesület magyarországi vállalatok részvételével kutatást szervezett a hazai lean működés átfogó felméréséhez – a klasszikus vezetői 360-fokos értékelés koncepciójára építve. A kutatás célja a lean rendszer egységes értelmezésének és a lean szemlélet elterjesztésének vizsgálata vállalati szinten. Emellett a kutatás feltárja a különbségeket a szervezeti szintek és területek közötti hozzáállásban és megítélésben, valamint elemzi a lean szemlélet elterjesztésének mintázatait a vállalati jellemzők alapján. A kutatás – egyebek mellett – olyan kérdésekre kereste a választ, három szervezeti szint képviselőinek megszólításával, hogy például miben látják a lean előnyeit, hová helyezik a lean gondolkodás szervezetbe integrálásának felelősségét, vagy milyen összefüggést látnak a lean tevékenységek és a vállalati üzleti célok között.
A kutatás eredményei hozzájárulnak a lean transzformáció hatékonyabb megvalósításához és kultúrába építéséhez, valamint lehetőséget teremtenek az összehasonlításra és az értékes tanulságok levonására a résztvevő vállalatok számára.